Sveriges gästhamnar har redovisat slutlig statistik för 2020. Coronapandemin innebar en nedgång med 17 % (-62 075 båtar) jämfört med 2019. Hamnarna återhämtade sig dock under augusti.
De stora minskningarna var inte överraskande hos gästhamnar vid nationsgränserna. Under en normal säsong utgör de utländska båtarna ca 37 % av det totala antalet i Sveriges gästhamnar. Även storstäderna, som stängt ner större attraktioner och besöksmål, hade en stor minskning av gäster jämfört med året innan.
Trenden har nu vänt, båtlivet växer igen. Många båtägare i Sverige nyttjade sin båt flitigt under 2020. I de större svenska kanalerna Göta Älv, Dalslands kanal och Göta kanal noteras en stark besöksnäring för 2020. Göta kanal hade en ökning på 17 % , Dalslands kanal minskade med 2,7 % och Göta Älv (Trollhätte kanal) minskat med 15 %. Detta pekar på att båtar i inlandet har rört sig i inlandet.
Den kraftigt ökade båtförsäljningen i Sverige gäller framför allt båtar utan övernattningsmöjligheter. Dessa är dock välkomna i många gästhamnar och de erbjuds på vissa destinationer övernattningspaket som passar om man inte har en övernattningsbar båt. Samtidigt kan noteras ett ökat intresse för övernattningsbara båtar.
Statistiken som redovisas kommer från Riksföreningen Gästhamnar Sverige som har cirka 300 medlemmar och över 400 officiella och godkända gästhamnar. Dessa utgör cirka 85 % av de svenska gästhamnarna.
Bildtext: Sveriges gästhamnar ser positivt på framtiden och förbereder sig nu för fullt inför säsongen 2021. På bilden syns gästhamnen på Tjärö i Blekinge.