Den 12 april dockar Sjöhistoriskas museifartyg minsveparen M 20 ut från Västra torrdockan på Beckholmen i Stockholm. Tack vare Föreningen M 20 har det k-märkta fartyget kunnat genomgå omfattande reparationer under vintern. Nu väntar en ny säsong till sjöss.
Minsveparen M 20 byggdes för en beräknad livslängd på 10–15 år med en eventuell förlängning på 10 år. Den 1 december 2021 fyller M 20 hela 80 år. Tiden i Flottans och allmänhetens tjänst har dock satt sina spår och inför den stora reparationen drog Föreningen M 20 med sina 250 medlemmar igång en insamling. Under mottot ”Rädda M 20” nåddes i år målet på 1 Mkr och M 20 var räddat.
– Detta är en stor dag för M 20. Vi har reparerat fartyget så att hon kan segla ut och fira sitt 80-årsjubileum 2021 i gott sjövärdigt skick. Grunden är också lagd för att vi skall kunna nå vår vision att bevara M 20 som ett sjögående museifartyg till hennes 100-årsdag 1 december 2041. Stort tack till alla som gjort det möjligt att bevara vårt marina kulturarv, säger Anders Torelm, ordförande i Föreningen M 20.
Det k-märkta fartyget är ett av Sjöhistoriska museets museifartyg. Föreningen M 20 sköter allt underhåll, bemannar och driver fartyget helt på ideell basis.
– Sjöhistoriska museet har ett gott samarbete med Föreningen M 20 sedan starten 2005. Vi har följt och stöttat renoveringsprojektet och är mycket glada över att museifartyget M 20 åter är i gott sjögående skick. Förhoppningen är, när coronasituationen så tillåter, att fartyget kan visas upp för allmänheten både vid Museipiren och vid fartygets olika hamnbesök under den planerade jubileumsresan runt Sveriges kust i sommar, säger Hans-Lennart Ohlsson, sakkunnig på Sjöhistoriska museet.
En förutsättning för att kunna genomföra reparationerna har varit tillgången till rätt kompetens. På Beckholmen och Nya Djurgårdsvarvet i Stockholm finns timmermän med en unik samlad kompetens om byggande och reparationer av träfartyg och i Västra dockan bedriver den ideella föreningen Beckholmens Dockförening sedan många år ett värdefullt arbete med att docka och underhålla Stockholms fina träskutor. En utmaning var att få tag i material till reparationerna. En trävaruaffär i Henån på Orust kunde dock leverera; En mahognystock med en diameter på 2,5 meter och 10 meters längd som sågades upp i ett fyrtiotal anpassade bord för M 20 samt en hel ekstock från 250-årig odlad ek som sågades till en ca 4,5 meter hög stävstock. Reparationsarbetena på Beckholmen har dokumenterats i både text och bild och kommer att publiceras i en bok om Minsveparen M 20.
Bidrag och donationer till reparationerna har kommit från Konung Gustav VI Adolfs fond för svensk kultur, Stiftelsen Stockholms Grosshandelssocietet (Stockholms Borgerskap), Föreningen Sveriges Sjöfartsmuseum i Stockholm (Sjöhistoriskas Vänner), Familjen Burre Hellmans Stiftelse, Försäkringsbolaget Alandia samt många medlemmar och privatpersoner.
Om Minsveparen M 20 och Föreningen M 20
Minsveparen M 20 byggdes 1941 på Neglinge varv i Saltsjöbaden under brinnande krig. Efter lång och trogen tjänst hos svenska flottan hotades M 20 av utrangering eller skrotning. Fartyget räddades till eftervärlden i april 2005 av den nybildade Föreningen M 20. Fartyget ägs idag av Statens maritima och transporthistoriska museer, som Sjöhistoriska museet är en del av. Föreningen M 20 sköter allt underhåll, bemannar och driver fartyget helt på ideell basis. Minsveparen M 20 är k-märkt av Sjöhistoriska museet och klassat som traditionsfartyg av Transportstyrelsen. Fartygets hemmahamn är Stockholm vid Vasamuseet. Föreningen M 20 har ca 250 medlemmar och välkomnar alla som vill stödja arbetet med att bevara museifartyget M 20.
Föreningen M 20
Hemsida: www.minsveparen.se