ZF Marine lanserar branschens första tvåväxlade växellåda för utombordare. Utvecklingen är ett resultat av ett fyraårigt samarbete med Mercury Marine och deras nya V12 utombordare.
Den nya tvåväxlade växellådan är inte helt först på marknaden. Det har tidigare funnits liknande lösningar från samma tillverkare, men då för utombordsmotorer. Anledningen är logisk eftersom det krävs väldigt mycket energi för att få upp en planande motorbåt ur vattnet men bara en bråkdel av detta för att driva båten i planande läge.
ZF:s nya växellåda är en del av den nya V12 Verado utombordsmotorn utvecklad av Mercury Marine. Det är båtbranschens första tvåstegs transmission för utombordare. Produktionen har redan startat vid ZF: s fabrik i Padua i norra Italien, i ZF:s produktionsanläggning för fritidsbåtar.
Den kraftfulla 7,6-liters V12 600 hk Mercury Verado-motorn förväntas bli en ”game changer” på den marina marknaden. En av de viktiga nyheterna är den automatiska och tvåväxlade hydraulväxeln. Motorns maximala vridmomentet är 724 Nm, maximalt varvtal är 7 000 varv/min och medan växellådans vikt är låga 55 kg.
Tekniken med två växlar i marina applikationer har aldrig tidigare i utombordsmotorer. Denna lösning gör det möjligt att perfekt matcha motoregenskaperna vid olika driftlägen. I det här specifika fallet levererar den tvåväxlade växellådan maximalt vridmoment och acceleration i första växeln och växlar sedan tyst och mjukt till andra växeln för att ge bra egenskaper vid marschfart och toppfart.
Växellådan har en våt koppling och växlingarna drivs av ”proportionella” ventiler för att ge mjuka växlingar. Dessa ventiler optimerar också båtens prestanda under dockning och manövrering för att göra rörelserna exakta och smidiga, särskilt i kombination med ett joystickstyrsystem.
Fördelarna med två växlar är bland annat mer acceleration och högre effektivitet, mindre buller och mer dragkraft. Den första växeln är 20% lägre i utväxling än den andra växeln, vilket ger ett högt moment vid propelleraxeln.