177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten. Så mycket släppte svenska fritidsbåtar ut år 2019.
Bensinmotorer står för ungefär 60 procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtakts utombordsmotorer står för den största andelen utsläpp av kolväten, visar en undersökning som Transportstyrelsen har låtit ta fram.
Sammanlagt har 1 494 båtägare svarat på frågor om sina båtar, dess motorer, hur mycket de körs och på vilket bränsle. Utifrån svaren har sedan det årliga utsläppet räknats fram.
Enligt undersökningen är ett av de största miljöproblemen kopplat till båtmotorer, tvåtaktsmotorer med gammal förgasarteknik. Vad gäller utsläpp av kolväten står denna motortyp för 65 procent av utsläppen, trots att motortypen endast står för 18 procent av det totala antalet motorer. Av koldioxidutsläppen står bensinmotorer för cirka 60 procent.
Fler båtägare skulle kunna tänka sig att tanka miljövänligt om priserna vore lägre och bränslet mer tillgängligt på framför allt sjömackar, visar den nya kartläggningen.
Lina Petersson, miljöhandläggare på Transportstyrelsen, säger så här om den nya undersökningen av avgasutsläpp från svenska fritidsbåtar under 2019:
– Det här ger en god uppfattning om utsläppens omfattning, även om det handlar om beräkningar. Med tanke på det växande båtintresset under pandemin kan man tänka sig att utsläppen har ökat under 2020.
– Som båtförare kan man med ganska små justeringar göra skillnad ur klimat- och miljösynpunkt. Genom att hitta det bästa körsättet drar båten mindre bränsle. Det går också att välja grönare bränsle och helst byta ut äldre tvåtaktare med förgasare eftersom dessa släpper ut en tredjedel av bränslet oförbränt i vattnet.
Det är företaget Point som har genomfört undersökningen på uppdrag av Transportstyrelsen med finansiering av Havs- och vattenmyndigheten.
Mer information finns i rapporten: Kartläggning av avgasutsläpp från svenska fritidsbåtar.
Läs rapporten här: https://via.tt.se/data/attachments/00550/0151a105-4ab9-4bb6-99e4-04b678ec236b.pdf
Källa: Transportstyrelsen.
Bildtext: Alkylatbensin från tillverkare som Aspen är mer miljövänlig men dyrare än vanlig bensin.
Inför skrotningspremie på äldre tvåtaktare.
Förbjud äldre tvåtaktare i mindre insjöar.
För att sätta det hela i perspektiv. Fritidsbåtarnas utsläpp är kanske drygt en procent av det t.ex. bilismen släpper ut.
Efter en snabb beräkning. Så ber om fokus på det som betyder något signifikant.
Jag håller med Hans O S . Jag har en äldre liten båt och jag hinner kanske åka ut 3 gånger per år.
“177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten. Så mycket släppte svenska fritidsbåtar ut år 2019.”
Det skulle vara intressant att veta hur fritidsbåtarnas utsläpp står i relation till annan sjötrafik; militär, yrkestrafik, Waxholmsbåtar, Silja, Viking etc. ?
Hur stor procent är fritidsbåtarnas utsläpp jämfört med Sveriges totala utsläpp?
Dessvärre är jag nog inte ensam om att kunna relatera dessa siffror till något jag begriper.
Mvh, Mats.
Vi behöver inte vänta på att det blir en skrotningspremie. En generalagent eller en enskild återförsäljare kan ha följande erbjudande. Få x % rabatt vid köp av en nya utombordare om man lämnar in en gammal tvåtakts förgasarmotor. Mvh Anders