Nya Flipper 900 DC presenterades före nyår. Vi har testat den tillsammans med en av konkurrenterna – Yamarin 88 DC. Två flaggskepp med stora sittbrunnar och komplett utrustade. Men det skiljer en hel del när det gäller den invändiga komforten.
De finländska båttillverkarna fortsätter att presentera nya och intressanta motorbåtar. Den senaste i raden är Flipper 900 DC. En mycket elegant daycruiser som har ett visst släktskap med de välbyggda Windy-båtarna.
Under ett par dagar testade vi den nya Flippern tillsammans med Yamarins flaggskepp 88 DC. Två stora och tunga daycruisers som för ett antal år sedan hade varit utrustade med inombordare, men nu väljer tillverkarna utbordare i och med att både Mercury och Yamaha har motorstyrkor på över 400 hk.
Det här är två intressanta båtar för den som söker en generös, öppen sittbrunn med många sittplatser, god komfort och kojplatser för en familj på 4–5 personer. Båda är även extremt välutrustade. Väljer man ”All Inclusive” för Flippern och ”Premium” för Yamarinen, så är de utrustade med det mesta, till exempel ankarspel, bogpropeller, kapell, landström, pentrykök, kylskåp, toalett, värme, navigation och teakdurkar.
Detaljer som får höga betyg är volymen och komforten i båda båtarna. Nya Flipper 900 DC är ett nummer större i allt. Det märks framför allt i det främre sovutrymmet.
Även sjöegenskaperna får högt betyg. Båda var utrustade med sin maximala styrka, 2×300 hk på Flippern och 425 hk på Yamarinen. Trots mycket höga toppfarter så går de stadigt och fullständigt odramatiskt i sjön. Tyngden betyder självklart en hel del, men även deras effektiva V-bottenskrov, som i Flippern är 21 grader.
Båda båtarna kan även utrustas med mindre motorstyrkor. En 400 hk på Flipper 900 DC och en 300 hk på Yamarin 88 DC.
Fördelen med de större motorerna som satt på våra testbåtar är att man kan dra av hela 2 000 varv på gasen utan att den goda planingsfarten försämras. Med detta gasavdrag landar man på 30 knop, då ligger ljudvärdena på under 80 dBA. I denna fart har man även den bästa bränsleekonomin med båda båtarna. Med dessa större motorer följer även en del finesser som till exempel inbyggda servostyrningar. Även detta betyder en hel del för körkänslan i dessa båtar.
En sammanfattning är att nya Flipper 900 DC är ett nummer större i allt och detta ger en bättre volym invändigt, inte minst i den främre sovkabinen där både huvudkojer, extrakojer och toalettrum finns. Men det syns även på prislappen där det skiljer runt 300 000 kr med ungefär samma motorstyrka och utrustning mellan våra testbåtar.
Text: Lars H Lindén
Flipper 900 DC – komfort i toppklass
När man kliver ner i förpiken i nya Flipper 900 DC öppnar sig en mindre ”salong”, som man normalt hittar på betydligt större kabinbåtar. Volymen är påtaglig med hygglig ståhöjd, stor durkyta och här har man ingångar till huvudkojerna i stäven, reservkojen under förarplatsen och toalettrummet. Dessutom finns en liten soffa om styrbord, perfekt när man behöver sätta sig ner för påklädning m m.
Huvudkojerna är 205 cm långa och de fyller ut hela detta utrymme med en största bredd på 200 cm. Längs skrovsidorna finns mjuka ryggstöd och alla plastytor i tak och sidor är klädda med tyg. Både i tak och skrovsidor finns gott om ljusinsläpp som sammantaget skapar en härlig volym i denna del av båten. Om babord ligger det separata toarummet med elektrisk toa, dusch och ett stort handfat med stuvutrymme under. Längs skrovsidan en stor vindruta som ger perfekt ljusinsläpp och en del av denna vindruta kan öppnas för ventilering. Ståhöjden är 150 cm.
En detalj som man löst riktigt bra jämfört med Yamarinen är placeringen av reservkojen. Den ligger om styrbord och delvis under förarplatsen och har en storlek på 205×105 cm. Fullt godkänd ”takhöjd” och lätt att komma in i.
Förarplatsen är imponerande på båda testbåtarna med plats för dubbla bildskärmar om man så vill. Flippern har två 16-tums kartplottrar från Simrad, elegant infällda i en stor glasskiva. Ratten är något infälld och justerbar till olika vinklar. Servostyrning är standard om man väljer de större motorstyrkorna. Längs styrbordssidan ett dubbelreglage, perfekt placerat, och framför detta panelen till Zipwakes trimplan och bogpropellern. Man sitter skönt i två fåtöljer framför ratten och ytterligare en sitter om babord på en andra passagerarplatsen.
Akter om babords fåtölj har man placerat en elegant pentrysektion med Wallas spisplatta, disko, utdragbar kylbox och flera lådor och skåp. En mycket elegant sektion som får högsta betyg.
Sittbrunnen har en stor soffgrupp om styrbord som kan byggas om till en solplattform. Mitt i soffan gömmer sig ett bord i teak som har en elektrisk lyftanordning. Med endast en soffgrupp har Flipper en bredare och smartare utgång till badplattformar jämfört med Yamarinen. Stort plus även för ett brett akterdäck mellan aktersoffan och motorbrunnen, där det är lätt och säkert att förflytta sig vid tilläggningar eller ankring.
Med två 300 hk Mercury på akterspegeln når Flipper 900 DC hela 52,5 knop. En imponerade fart med detta tunga daycruiser som gick fullständigt odramatiskt i denna höga fart. En djup V-botten på 21 grader betyder också en hel del. Men det är i fartområdet mellan 30 och 35 knop som man får en riktigt trevlig och tyst resa. Här har man även den lägsta förbrukningen på ca 2 liter per distans med 2×300 hk.
Plus och minus:
+ främre kojplatserna
+ reservkojen
+ handtaget runt vindrutan
+ pentrysektionen
+ akterdäcket
– smalt trappsteg till fördäck
Förarplatsen har en stor panel som rymmer två 12-tums bildskärmar som inte bara har navigation utan även motorinstrument.
Det främre kojutrymmet har en mycket god volym och en stor dubbelkoj. Till höger ingången till toalettrummet.
Soffan i sittbrunnen har ett matbord som hissas upp och ner med elektricitet. Aktre ryggstödet kan fällas ner om man önskar en solbädd.
Två V8 från Mercury på vardera 300 hk gav båten en toppfart på över 50 knop.
Yamarin 88 DC – tyst och snål i marschfart
En stor daycruiser med generösa ytor ombord och sköna soffor är oslagbar i vackert väder. Men i vårt nordiska klimat måste man tyvärr vara beredd på en och annan regnskur, och då krävs en smart lösning för kapellet i en helt öppen båt. Detta har tillverkaren löst på ett utmärkt sätt i denna stora daycruiser.
Det är en av många smarta detaljer hos denna exklusiva båt, som har många gemensamma nämnare med Flipper 900 DC, men även några stora skillnader. Huvudkojerna ligger på samma plats i Yamarin 88 DC, det vill säga under fördäcket, men i sistnämnda båt har man valt en dubbelkoj om styrbord med en längd på 205 cm och en bredd på 140 cm. Om babord ligger en liten soffa och i mitten ett par trappsteg upp till kojen. Hela denna layout gör det lite enklare att bädda i huvudkojen jämfört med en heltäckande yta.
Om babord ligger även det separata toarummet med elektrisk toa, dusch och handfat med stuvutrymme under. Ståhöjden är 150 cm. Den förliga delen av båten är även elegant inredd med stora ljusinsläpp, elegant belysning och framför allt lite ljusare material jämfört med den lite ”mörkare” Flippern. Men det är en högst personlig synpunkt.
En stor skillnad mellan båtarna är reservkojens plats, och på Yamarin 88 DC kan ett barn nå den via förpiken, men en fullvuxen person måste lyfta en lucka i sittbrunnen och kliva ner. Kanske inte den smartaste lösningen och lite för låg ”takhöjd”.
Yamarin 88 DC får däremot ett stort plus för trappan mellan fördäcket och sittbrunnen. Eftersom denna typ av båt numera saknar skarndäck så måste denna passage vara perfekt, inte minst vid tilläggningar. Yamarinen har den bästa och bredaste trappan, klädd med teak. Även fördäcket är klätt med teak i mitten, och detta är ett måste på dessa daycruisers som har stora fördäck i plast och vindruteglas. Teaken i mitten ger ett perfekt halkskydd!
Förarplatserna på de båda båtarna är nära nog identiska med två fåtöljer, stora instrumentpaneler och infällda rattar med servostyrning. Yamarin har två 16-tums kartplottrar från finska Q.
Sittbrunnen i denna båt har två soffgrupper, en lite mindre om styrbord och en stor om babord som kan byggas om till en solplattform. Mellan de båda sofforna en fri passage ut mot bakplattformar, kapellfack mm.
Akter om babords fåtölj en liten pentrysektion med gasolkök, utdragbart kylskåp, vask och lådor för bestick mm.
Yamarin 88DC har plats för endast en motor på akterspegeln, men här hade man valt Yamahas största utbordare på 425 hk. Den gav en toppfart på 45,3 knop vid 5 800 rpm. Väljer man det minsta motoralternativet på 300 hk, så får man en toppfart som ligger cirka 10 knop lägre. Men 425 hk passar båten absolut bäst, man kommer snabbt upp i en skön planingsfart. Den blir även snålare och tystare vid exakt samma fart.
Plus och minus:
+ kapellfacket
+ trappan till fördäcket
+ främre dubbelkojen
+ många sittplatser
– reservkojen
Framför ratten finns plats för två 16-tums bildskärmar från Q. Perfekt vinklad fotplatta skymtar i bildens underkant.
Yamarin har en dubbelkoj placerad om styrbord och smarta trappsteg upp till denna koj. Elegant inredning och fin belysning.
Yamarin 88 DC har två soffor i sittbrunnen. Framför motorn en stor lucka som rymmer kapellet, en smart detalj som gör det enkelt att fälla upp.
Yamahas V8 på 425 hk är bästa alternativet på denna båt. Trots sin styrka har den en bra bränsleekonomi i marschfarter och bra ljudvärden.
FAKTA
Båt och modell | Flipper 900 DC | Yamarin 88 DC |
Introducerad | 2020 | 2018 |
Längd över allt i m | 9,05 | 8,80 |
Bredd i m | 3,10 | 2,87 |
Djupgående i m | 0,64 | 0,70 |
V-botten grader | 21 | 18,5 |
Vikt utan motor i kg | 3100 | 2645 |
Rek. motorstyrka i hk | 400 – 600 | 300 – 425 |
Max. belastning i pers. | 11 | 10 |
Bränsletank i liter | 445 | 300 |
Vattentank i liter | 112 | 40 |
CE-Kategori | C | C |
Utrustning: 1) | ||
Ankarspel | Ja | Ja |
Badplattformar | Ja | Ja |
Badstege | Ja | Ja |
Batterier, dubbla | Ja | Ja |
Bogpropeller | Ja | Ja |
Bogstrålkastare | Ja | Nej |
Bord | Ja | Ja |
Brandsläckare | Ja | Ja |
Defroster, vindruta | Ja | Ja |
Diskho | Ja | Ja |
Dusch | Ja | Ja |
Dusch på badbrygga | Ja | Ja |
Dynor i kabin | Ja | Ja |
Ekolod | Ja | Ja |
Färskvattentank | Ja | Ja |
Innerbelysning | Ja | Ja |
Kapell | Ja | Ja |
Kartplotter | Ja – 2 st | Ja – 2 st |
Kylskåp/box | Ja – 2 st | Ja |
Landström | Ja | Ja |
Länspump, manuell | Ja | Ja |
Länspump, elektrisk | Ja | Ja |
Pentrykök | Ja | Ja |
Styrning, hydraulisk | Ja | Ja |
Styrning – servo | Ja | Ja |
Stereo | Ja | Ja |
Teakdurk | Ja | Ja |
Tiltratt | Ja | Ja |
Toalett med tank | Ja | Ja |
Trimplan | Ja | Ja |
Tryckvattensystem | Ja | Ja |
Varmvatten | Ja | Nej |
Vattenskidbåge | Ja | Nej |
Vindrutetorkare | Ja | Ja |
Värme | Ja | Ja |
Pris med motor: | ||
1 x Mercury 400 | 2 299 000 kr | |
2 x Mercury 300 | 2 499 000 kr | |
1 x Yamaha F300 | 1 782 000 kr | |
1 x Yamaha F425 | 2 033 000 kr |
- Den utrustning som redovisas är All Inclusive för Flipper 900 DC
och Premium för Yamarin 88 DC. Priserna är Ca-priser från respektive tillverkare och inhämtade i december 2020.
NÅGRA VIKTIGA MÅTT I CM
Båt | Flipper 900 DC | Yamarin 88 DC |
Ståhöjd toalett | 150 | 148 |
Ståhöjd förkabin | 170 | 160 |
Ingångsbredd, förkabin | 48 | 55 |
Kojlängd förkabin | 205 | 205 |
Kojbredd förkabin | 200 | 140 |
Extrakoj | 205 x 105 | 210 x 120 |
TESTRESULTAT
Båt | Flipper 900 DC | Yamarin 88 DC | ||
Motor | 2 x Mercury Verado 300 | Yamaha F425 XTO | ||
Toppfart | 52,5 knop | 45,3 knop | ||
Fart i knop | Liter/sjömil | Ljud i dB(A) | Liter/sjömil | Ljud i dB(A) |
7 | 2,4 | 68 | 1,4 | 68 |
10 | 3,4 | 74 | 1,9 | 70 |
15 | 2,7 | 76 | 1,7 | 71 |
20 | 2,5 | 77 | 1,6 | 73 |
25 | 2,2 | 78 | 1,5 | 75 |
30 | 2,1 | 78 | 1,8 | 79 |
35 | 2,3 | 79 | 2,0 | 81 |
40 | 2,6 | 80 | 2,3 | 83 |
45 | 3,3 | 82 | 2,7 | 85 |
50 | 3,7 | 83 |