Mercury Marine presenterar nästa generation av sitt Digital Throttle & Shift (DTS)-system med en integrerad, intuitiv och intelligent teknik som förbättrar och optimerar båtupplevelsen.
Pressmeddelande:
Den nya generationens DTS-system levereras med de allra bästa egenskaperna ur det framgångsrika DTS-systemet som Mercury lanserade redan 2004, inklusive en jämn, smidig och ultraresponsiv gasprestanda med noll tvekan och fullständig integration med SmartCrafts digitala teknik. Nästa generations DTS-system innebär ett stort steg i produktens utveckling och erbjuder bland annat ett optimerat operativsystem, förbättrad ergonomisk design för de elektroniska fjärrkontrollerna (ERC) och flera andra mycket användarvänliga funktioner.
Det nya systemet ersätter det tidigare kontroll- och styrsystemet och kan användas tillsammans med alla DTS-kompatibla Mercury inombordar- och drevmotorer, både bensin och diesel, samt utombordsmotorer. Verado-motorfamiljen, inkluderat den helt nya V12 600 hk Verado utombordaren som lanserades 11 februari, kommer att levereras med det nya DTS-systemet som standard.
– När vi skapade Next Gen Digital Throttle & Shift-systemet, hade vi som mål att förbättra båtupplevelsen genom att erbjuda en intuitiv design och enklare tillgång till de funktioner båtägare oftast använder, säger Tyler Mehrl, kategorichef för styrning och kontroller på Mercury.
Bland de förbättringar som lagts till ingår bland annat Active Trim som är ett hastighetsbaserat, automatiskt powertrimsystem med inbyggd GPS från Mercury Marine där aktiverings- och justeringsknappar nu är integrerade på Next Gen DTS-reglaget. Detta eliminerar behovet av ytterligare en kontrollpanel. Active Trim, som är ett intuitivt och automatiskt system, justerar kontinuerligt motorns trimvinkel baserat på förändringar i båtens hastighet i syfte att förbättra prestanda, bränsleekonomi och hanteringen av din båt.
Nästa generations DTS utnyttjar ett robust operativsystem som inte bara stöder grundläggande funktioner, utan som också har uppgraderats till ett intelligent och automatiskt förbättrat gasreglage för anslutna SmartCraft-system som exempelvis Joystick Piloting och Skyhook.
Den nya ERC-serien erbjuder lösningar för båt- och motorkonfigurationer från en till sex Mercury-motorer. För enmotoriga konfigurationer finns sid- och toppmonterade kontroller. För båtar med flera motorer kan man välja standard toppmonterade fjärrkontroller med två spakar – eller den nya Premium tvåspaks-modellen som inkluderar en innovativ digital skärm integrerad i kontrollbasen. Skärmen ger ett brett val av detaljerad information för att hjälpa båtföraren att hålla sig fullt uppkopplad till framdrivningssystemet genom alla delar och faser under båtturens gång.
Varje fjärrkontroll har samma eleganta estetik och dynamisk styling och design som går väl i hand med det nuvarande ”Mercury DNA” som kontinuerligt säkerställs av Todd Dannenberg, ansvarig chef i Mercury för avdelningen som ansvarar för industriell design.
– Ergonomin ger en mycket naturlig känsla av kontroll som ger båtföraren möjligheten till att ge gas och känna motorns kraft. Dessutom finns det intuitiva, nya funktioner som förbättrar användarupplevelsen, som vi utvecklat genom ett intensivt testande av användarvänligheten, säger Dannenberg.
Ytterligare funktioner inkluderar bland annat en grön indikatorlampa på gasreglaget som snabbt bekräftar växelläge, vilket är en praktisk gasfunktion för start- och uppvärmning av motorn, en stor start /stopp-knapp och en överdimensionerad trim switch. Flermotorstyrningar har en start-/stopp-all-knapp för alla motorer och knappar för start och stopp av enskilda motorer, samt möjligheten att trimma alla eller enskilda motorer.
Enmotoriga reglage finns tillgängliga med en snabbknapp, även en så kallad ”Quick Steer”-knapp på båtar som har Mercury Single Outboard Electric Steering-systemet installerat. Quick Steer är en branschledande teknologi som förbättrar styrningen när det kommer till manövrering i låg hastighet och trånga farvatten. Denna inställning ger full svängkapacitet för båten genom endast en kvarts varv av ratten till vänster eller höger. Den förbättrade styrfunktionen gör det betydligt enklare att hantera båten.
– Vi erbjuder idag en otrolig bredd av funktioner anpassade för att optimera och förbättra båtupplevelsen när man manövrerar båten med en eller flera motorer. Den intuitiva designen innebär en ytterst liten inlärningskurva för att ta del av en enorm prestanda, säger Mehrl.
Nästa generation av Digital Throttle & Shift-systemet finns tillgängligt på alla EMEA-marknader från och med Q3 2021.