Viggo C10 Offshore är byggd för tuffa förhållanden till havs och i skärgården. Prestanda och komfort är på topp i denna nyutvecklade premiumbåt som är god för 65 knop.
Båtliv har provkört C10 Offshore en kall förvinterdag med ganska rejäl sjö. Det första som slog oss är hur tyst och effektivt båten går i sjön. Trots 4 500 kg drar båten med enkelhet iväg och når en bra marschfart utan att tveka. Hur hög marschfart som är bäst bestämmer föraren helt och hållet själv, men sett till ekonomin och yttre förhållanden kan man hålla 20–45 knop. Båten har tillräckligt med utrustning och motoreffekt för att kunna köras bekvämt även när sjön är riktigt krävande.
Vi hade krabb skärgårdssjö från start, men fick även rejäl dyning när vi stack ut en kort sväng på Ålands Hav. Båten är lättrimmad när man väl får in känslan för reglagen. Trimplanen, som byggs av Viggo själva, är effektiva och styrs med spakar på rattstången (tillval). Många båtar behöver ”tryckas till” i sjön för att få ner stäven ordentligt och sluta hugga i sjön. C10 Offshore har ett unikt centertrimplan som tydligt dämpar hugg i motsjö och även håller i båten i dyningarna när man kör med sjön. Om inte trimplanen räcker till kan man även trimma gången i sjön med de två bränsletankarna, varav den mindre sitter monterad föröver.
Testbåten hade 2×450 hk (Mercury 450R) på akterspegeln. Motorerna går mycket fint med sina stora V8-block på 4,6 liter. Bränsleförbrukning i farter på 20–45 knop är knappt 3 lit/M. Det är en av de bättre siffrorna i den här klassen av stora, snabba kabinbåtar.
Skrovet uppför sig väl i sjön. Förskeppet är ännu vassare är på Viggo C8/X8 och klyver sjön ordentligt. En skillnad mot de mindre syskonen är att C10 har två steg i skrovet.
Konstruktionen med en långsmal skrovkonstruktion med en stor kabin kan ge en rank båt. C10 Offshore är tvärtom riktigt stabil med full ståhöjd i hela kabinen.
Komforten ombord är hög tack vare att tillverkaren har använt mycket ljuddämpande material (cirka 150 kg i hela båten) och textilier för att täcka den nakna plåten. I kabinen är det därför ett ombonat intryck. Vi körde som mest 63,5 knop och även då gick det att samtala i kabinen.
Förarplatsen är genomtänkt med ”industristandard” på allt från elinstallationer till de stora knapparna. I centrum sitter två 16 tums Simradskärmar. Informationsfälten ger även uppgifter om trimplanens vinkel, något som Viggo kopplar in själva via det digitala elsystemet EmpirBus.
Förarens och passagerarens säten är väl dämpade med X-Craft underreden i stolarna. I testbåten (bygge nr 1) var övriga sittplatser utformade som bänkar, där ett par stycken hade fällbara ryggstöd för att skapa sovplatser. Dubbla dieselvärmare och luftutsug i akterkanten ger en bra miljö.
Båten har varken pentry eller toalett. I båt nummer två finns dock en toalett i ett utrymme på fördäck.
Med nya C10 Offshore har Viggos konstruktör, Håkan Pettersson, visat att en väl genomtänkt båt byggd med moderna metoder i kombination med bra hantverk ger en båt i toppklass.
Viggo C10 Offshore är en båt för havet och för skärgården. Året runt!
Lars-Åke Redéen
Fakta Viggo C10 Offshore
Längd: 10,95 m
Bredd: 2,95 m
Bottenvinkel akter: 24 grader
Personer: 10 st.
Bränsle: 885 liter fördelat på två tankar
Vikt från (inkl. motor): 4 500 kg
Toppfart: 40–65 knop beroende på motoralternativ
CE-kategori: B
Pris: från 4 Mkr (2xMercury Verado 300 hk)
Info: www.viggoboats.se