Den spanska konstruktions- och ingenjörsbyrån Bravo Yacht Design Group (BYD) har tagit fram ett nytt koncept för en 75 meter superyacht som kan drivas med tre olika hybridlösningar. Driften sköts med antingen diesel-, väte- eller elmotorer samt Azipods.
Det här är en båt för flera hundra miljoner kronor. Konceptet förframdriften är dock intressant eftersom det kombinerar de mest intressanta teknikerna. Dieselvarianten är troligen bara för att räckvidden ska bli maximal. Vätgasdriften i kombination med el är extra intressant, det kan bli en lösning även för fritidsbåtar i framtiden.
BYD Group, som är baserad i Barcelona och Palma de Mallorca, har tagit fram konceptet för Bravo 75 efter en design av Tià Simó och Louis Quin. Designen är tidlös och sofistikerad för en superyacht. Den har alla de ”vanliga” finesser med extremt stora utrymmen, rymlig badbrygga för leksaker med mera.
Bravo 75 profil specificeras av en maximerad vattenlinje. Överbyggnaden är sportig och relativt låg för att få båten att se mer dynamisk och smidig ut. Övre däck och flybridge erbjuder flera utrymmen för att njuta av solen.
Boutrymmena är fördelade på en VIP-kabin, tre dubbelkabiner och en extra kabin för totalt tolv gäster. Besättningens utrymmen finns föröver med plats för 21 personer.
Framdrivningen består av en trippel hybridlösning med diesel-, väte- och elmotorer med Azipods (elektrisk podd Azimutpropeller). Det ger yachten möjligheten att vara tyst, effektiv och miljövänlig. Den får också möjlighet att tanka i alla delar av världen, även om det inte finns någon elförsörjning eller vätgas tillgänglig.
Fakta Bravo 75:
Längd: 75,9 m
Bredd: 14,62 m
Djup: 3,65 m
Deplacement: 1 350 ton
Gross Tonnage: 1 850 ton
Marschfart: 14 knop
Toppfart: 18 knop
Bränsle: Diesel, vätgas, el
Framdrift: Hybrid Diesel, Eldrift och vätgas/el
Bränsle: 80 000 liter
Vatten: 50 000 liter
Besättning: 21
Gäster: 12