3 december, 2020

Ny 39-fotare från Linjett 39 – premiär till sommaren

Med stolthet lanserar Linjett en ny modell i sin serie, Linjett 39, som sjösätts till sommaren 2021. Det är en segelbåt som kan hanteras av en person är en trygg båt. Linjett 39 är ännu ett steg i Linjetts designfilosofi, som ständigt byggs ut och förstärks.

Pressmeddelande:

– Rorsman ska ha full kontroll. Han ska ha överblick och enkelt kunna nå allt han behöver för manövrering. Det skapar lugn ombord även vid besvärliga förhållanden.

Markus Gustafsson, vd på Rosättravarvet, beskriver hur modern digital teknik ger varvets beundrade hantverkskunnande ny dimension och betydelse. Redan i ritningsstadiet vet man hur segelbåten kommer att uppträda vid förändringar i skrov, inredning och manövrering. Något som även uppskattas av varvets kunder. Nya Linjett 39 har ännu inte testseglats, men har redan ett flertal beställningar.

– Detta är en naturlig utveckling, men också ett generationsskifte. Det blir allt tydligare att det bakom varje Linjett finns ett team snarare än en designer.

Ett kvalitetsbegrepp som Linjett håller styvt på är att en stor segelyta inte får påverka segelbåtens balans eller hantering. En välbalanserad båt är snabb och kan styras med ett finger.

Redan för 20 år sedan drog man ner alla tampar till rorsman. Lägg nu därtill dubbla rattar med separata styrsystem, modern elektronik och alla vinschar inom armlängds avstånd för rorsman. Var plats är ytterligare något förhöjd, allt för att göra det bekvämt och säkert att hantera båten. Förändringarna i sittbrunnen ligger i detaljerna. Den stora utvecklingen har hänt under däck. Här har man använt den senaste teknologin för att skapa en ny upplevelse.

Det känns inte som att man kliver ner i salongen, man går in i den. Den är rymlig, elegant och inbjudande. De synliga förändringarna är höjning av rufftak och fribord som skapat yta och möjligheter, men för att förstå vad som hänt måste man gå ända in i skrovet.

Rosättravarvet använder i Linjett 39 den allra senaste tekniken med vakuuminjicering av vinylester i kärnmaterialet, Divinycellen. Resultatet är ett lättare och starkare skrov. Denna teknik har man utvecklat ytterligare i bottenbalkarna, där man injicerat heldragna riktade fibrer. I stället för att laminera balkarna mot skrovet är de numera limmade. Två kraftiga balkar, en vid pentryt och en vid mastfoten som avslutas i de kraftiga vantinfästningarna, har nu minskat huvudskottets betydelse och öppnat upp salongen. Efter simulatortester i datorn med omfördelning av vikt, kunde man ta nästa steg och ge Linjett 39 en betydligt större toalett i förpiken.

– Och därmed har vi kunnat bygga ytterligare ett väl tilltaget våtutrymme akterut för sjökläder och dusch, säger Markus Gustafsson. Bekvämligheten både på och under däck har blivit allt viktigare.

Linjetten har traditionellt stora ljusinsläpp. Nu förstärks känslan av utrymme och rymd med de infällda fönstren i skrovet. Uppskattade inte minst av alla de som seglar i skärgården, Linjettens naturliga hem.

Linjett byggs av Rosättra Båtvarv, ett modernt varv för både nybyggnation och service, beläget 15 km från Norrtälje. Linjett är exklusiva, handbyggda segelbåtar med modern teknologi, tidlös design och hög kvalitet.

Fakta Linjett 39:

Längd:                         12,15 m

Bredd:                         3,95 m

Djup:                           2,15 m

Vikt:                             8 700 kg

Bränsle:                       160 liter

Vatten:                         350 liter

Storsegel:                    52,9 m2

Fock 107 %:                37,6 m2

Spinnaker:                   143 m2

Design:                        Linjett Design

Info:                             www.linjett.se