Italienska Canados har sålt det första exemplaret av sin nya Gladiator 631. Nästa båt i produktion blir en riktigt snabb båt god för 50 knop med dubbla Volvo Penta D13 à 1 000 hk.
Gladiator 631 lanserades sent 2019. Idén var att bygga en riktigt snabb båt med relativt sett låg bränsleförbrukning. För att lyckas med det samarbetade Canados med designern Simone Cesati, som är en expert på high-tech konstruktioner i kompositmaterial och själv är racerförare.
Båten skulle nå 50 knop med standardmotorer och med ett minimum av underhåll och service. Vissa snabba och topptrimmade motorer är raka motsatsen, de kräver dyrbar service med täta mellanrum. Båten skulle också vara extremt enkel att hantera.
Konceptet skulle vara en daycruiser med stora ytor. Båten skulle gå att köra i 35 knop långa tider med minst 30 procent lägre bränsleförbrukning än konkurrenterna. Det betyder en 20 m båt som ”bara” förbrukar 5,5 lit/M vid 35 knop medan det normala är cirka 9 lit/M.
Ett resultat av detta är att vikt-effekt-förhållandet är under 10 kg/hk. Torrvikten för Gladiator 631 Next är under 18,5 ton medan jämförbara båtar ofta väger 24–26 ton.
Viktmålet nåddes genom tekniska lösningar och avancerad hydrodynamik. Skrovet har till exempel tre ventilerade steg och transmissionen består bland annat av ytskärande propellrar och trimplan utan hydraulik under vattnet.
Båten är bakad med vakuuminjicering med Kevlar, kolfiber och E-Glass. För utsatta ytor används bikakekonstruktioner.
För att få enkel hantering är de två styrrodren hopkopplade med bogpropellern och en joystick.
Båten har stora sociala ytor både i fören och på akterdäck. Under det aktre soldäcket finns utrymmen för en 2,85 m jetboat.
Under däck är båten fullständigt utrustad med kabiner, badrum, VIP-kabin föröver med mera. Inredningen är tillverkad i kolfiber med detaljer i läder.
Färgen ser extrem ut på bilderna. Det beror på att båten är lackad med Awlgrip metallic while, som är ett helt ytbehandlingsprogram som normalt används på yachter. Dynorna är klädda med en blandning av Sunbrella och Alcantara.
Nästa Gladiator 631 förses med 2xVolvo Penta D13 à 1 000 hk. Dessa sexcylindriga motorer ger rätt toppfart och kräver lite underhåll. Mer konservativa kunder kan välja standardmotorer, som är på vardera 900 hk. För den som verkligen vill åka fort finns ett alternativ med tre Nanni-Scania N16 à 1 150 hk för en toppfart på cirka 70 knop.
Fakta Gladiator 631
Längd: 19,35 m
Bredd: 4,73 m
Vikt: 22 ton fullastad
Bränsle: 2 500 liter
Vatten: 600 liter
Hålltank: 300 liter
Motorer: 2xVolvo Penta D13 med ZF 400 backslag
Transmission: 2x JDM 30 special med fembladiga propellrar
Toppfart: 50 knop
Marschfart: 40 knop
Ekonomifart: 35 knop
Räckvidd: 460 M vid 35 knop
Skrov: Trestegat ventilerat
Material: E-Glass, Kevlar, kolfiber
Info: