Snart kan det bli verklighet med ett mästerskap för eldrivna racerbåtar. Det är den internationella organisationen UIM (Internationale Motonautique) som aviserar en kommande E1 World Electric Powerboat Series.
Prins Albert av Monaco har ett stort intresse för båtar och miljö. Han är en av dem som ligger bakom UIM E1 World Electric Powerboat Series. Tävlingen lanserades 25 september hos Monaco Yacht Club. Planen är en global serie på sjöar och på havet för att driva på den elektriska utvecklingen i den marina miljön.
Bakom UIM E1 World Electric Powerboat Series står även den spanska affärsmannen Alejandro Agag, grundare av Formula E och Extreme E, Rodi Basso, före detta Director of Motorsport hos McLaren, och Dr Raffaele Chiulli, President of the Union Internationale Motonautique (UIM).
Agag säger att tiden är mogen för att använda eldrift även till sjöss för motorsport i marin miljö.
– Det känns verkligen bra att vi kan lansera detta steg framåt inom marin sport. Vi tror att den här serien kommer att ngagera inte bara sportintresserade och båtentusiaster över hela världen utan även dem som vill bevara vår marina miljö i hela världen, säger Alejandro Agag.
– Idag är användningen av eldrift i båtar i sin linda. Min ambition för E1 Series är att snabba på utvecklingen av elbåtar och visa hur fint de kan användas i den marina miljön.
Rodi Basso, en italiensk före detta flygingenjör som har arbetat med NASA, Ferrari och Red Bull i Formula 1, Magneti Marelli samt McLaren Applied Technologies, blir vd för serien.
– Under 20 år inom motorracing har jag alltid drömt om att använda motorsport för att visa hur teknik kan användas inom olika områden, säger Rodi Basso .
– Med det här mästerskapet kan vi snabba på utvecklingen av eldrift i. båtar och använda oss av de tekniska fördelarna och expertisen från bilsport. Vi kommer att producera en spännande och spektakulär sport till miljoner fans över hela världen, säger han.
Båtarna som ska användas i UIM E1 World Electric Powerboat Series är högpresterande racingbåtar helt drivna med el. De ska köras på korta banor på ”prestigefyllda” banor i städer världen över.
Den futuristiska båten RaceBird (bilden) har utvecklats för serien. De har hydrofoilteknik (samma som svenska Candela Seven) och ska körasav en ensam förare. Farterna blir upp till 60 knop (111 km/h).
Båtarna utvecklas av SeaBird Technologies, ett engelskt företag som kommer att ha flera partners för att producera en superlätt entypsbåt. För designen svarar Sophi Horne.
Planen är att tolv team ska ställa upp i tävlingarna. Alla kommer att få köpa två båtar, en baserad i Europa och den andra i St Helena.
Bilden: The RaceBird är designad av Sophi Horne vid företaget Seabird.
Bilden: Offentliggörandet av E1 World Electric Powerboat Series i Monaco.