10 juli, 2020

Nytt flaggskepp från Viggo Boats

Viggo Boats lanserar ett nytt flaggskepp. Efter framgångarna med modellerna X8 och C8 lanserar båtbyggaren i Öregrund sitt nya flaggskepp – Viggo C10 Offshore. Formspråk och däckslayout känns väl igen från Viggos befintliga modeller, skillnaden finner man framförallt i båtens storlek och anpassningarna som gjorts för CE kategori B –Offshore.

Pressmeddelande:

– Inget har lämnats åt slumpen när vi har utvecklat det vi anser vara den ultimata båten för snabba persontransporter inom- och utomskärs säger Viggo Boats COO Erik Wickgren.

Hög prestanda med anpassningar för körning utomskärs

Viggos effektiva skrovkoncept med aktiva steglister, urtag i aktern och 24-graders V-botten känns igen från befintliga modeller.

Här har dock Viggos konstruktör, Håkan Pettersson, tagit chansen att utveckla konceptet. Skrovet har en dubbel slaglinje och förskeppet är vässat ytterligare för körning i hårt väder.

Flera anpassningar har gjorts för att anpassa båten till körning utomskärs. Bland annat centertrimplan, dubbla, separerade bränsletankar, backup-system för motorernas strömförsörjning och avsedd plats för livflottar. Båten bestyckas med utombordare, singel- eller dubbelmontage.

Trygghet, säkerhet och komfort – för alla ombord

Liksom på Viggo C8 kan man passera fritt från för till akter genom den uppfällbara frontdörren som tar en genom den rymliga hytten och ut på det öppna akterdäcket. Det finns gott om grabbhandtag att hålla sig i både när man rör sig ombord och är sittande under färd.

Tio passagerare färdas bekvämt i den rymliga hytten, som erbjuds med olika inredningsalternativ. Oavsett layout sitter samtliga passagerare i färdriktningen under gång. Stolen för föraren är speciellt framtagen för Viggo C10 Offshore med gott sidostöd och justerbart ryggstöd.

Modern teknik ger förhöjd användarupplevelse

Förarmiljön domineras av två Simrad NSO EVO3S 16” informationsdisplayer. Där samlas all information som är relevant för föraren såsom bränslenivåer, motordata och navigation.

Som navigationsstöd finns Simrads nya Halo 24” pulskompressionsradar och autopilot som underlättar vid längre körningar. Båten är utrustad med steglösa sido-thrusters i både för och akter för att förenkla angöring och finmanövrering. I samband med lanseringen av båten lanseras även ”Viggo Connect” som ger båtägaren full kontroll på tex. båtens batteri- och bränslestatus och ger möjlighet till fjärrstyrning av vissa funktioner.

Man kan till exempel tända upp däcksbelysningen innan ombordstigning på kvällen eller sätta igång dieselvärmaren i god tid innan avfärd. Systemet är utvecklat tillsammans med Grafi Technology i Göteborg, Odelco och EmpirBus (Garmin).

Fakta Viggo C10 Offshore

Längd:                         10,95 m

Bredd:                         2,95 m

Bottenvinkel akter:       24 grader

Personer:                    10 st.

Bränsle:                       885 liter fördelat på två tankar

Vikt från (inkl. motor):  4 500 kg

Toppfart:                      40–65 knop beroende på motoralternativ

CE-kategori:                B

Info:                             www.viggoboats.se