I sommar kan besökare i Kosterhavets nationalpark uppleva den unika naturen på ett helt nytt sätt. Från och med mitten av augusti kommer Kosterhavets Ekobod att köra guidade turer med ett exemplar av världens första flygande elbåt, den svenska Candela Seven.
Pressmeddelande:
Den svenska elbåten, som byggs på Lidingö utanför Stockholm, flyger cirka 60 cm ovan ytan med hjälp av datorer och bärplan. Därför bildas inga svallvågor bakom båten, vars elmotor dessutom gör den tyst och helt utsläppsfri.
– Vi kommer ett erbjuda flygande elektriska båtturer i nationalparken. Vissa turer pausar vi på en holme och har picknick, och vissa turer kör vi middag på vår restaurang med smak av kosterhavet, säger Ulf Eriksson, ägare till Kosterhavets Ekobod.
Under ytan i Sveriges första marina nationalpark lever ett stort antal arter som bara finns just här. Runt grynnor och holmar simmar Västerhavets största bestånd av knubbsälar, och här häckar även den ovanliga silvertärnan.Under ytan finns också ett av Sveriges två kända korallrev. Totalt finns cirka 12 000 arter i nationalparksområdet som gränsar till den norska systerparken Ytre Hvaler.
Ulf Eriksson har varit på Koster sen barnsben. Hans morfar var fiskare och själv driver han ekoturism och restaurang i sin mormor och morfars hus på Koster – vid sidan av sin karriär som forskare inom hållbara transporter. När Ulf fick höra talas om den svenska elbåten Candela uppfylldes hans dröm om att kunna erbjuda hållbara turer i nationalparken.
– Framtiden är här. Nu kan vi låta öbor och besökare njuta av det unika djurlivet i nationalparken utan att orsaka svall, avgaser, bränslespill eller buller, säger Ulf Eriksson, ägare till Kosterhavets ekobod, som köpt in båten.
– Båten är perfekt för ekoturism. Tack vare att Candela Seven flyger ovanför vattnet är friktionen minimal och båten drar mindre energi än planande båtar. Räckvidden är hela 50 sjömil i 20 knop, vilket är 2–3 gånger längre än andra snabba elbåtar. Därför kan vi nå även Yttre Hvaler, säger han.
Den svenska bärplansbåten, som har rönt stor uppmärksamhet internationellt, har utvecklats sedan 2015. Tack vare en vinge under vattnet blir lyftkraften så stor att båten i 17 knop börjar sväva över ytan, vilket minskar friktionen med 80 procent jämfört med planande skrov och därmed för första gången gör det möjligt att åka långt på el till sjöss. Med bidrag från Energimyndigheten, Vinnova och privata investerare har grundaren Gustav Hasselskog och hans team av ingenjörer nu startat serieproduktionen i fabriken på Lidingö utanför Stockholm. 15 båtar är redan levererade till köpare över hela världen.
– Vi har sålt båtar till Silicon Valley och Brittiska Jungfruöarna. Men det känns extra kul att låta besökare njuta av Sveriges vackraste miljöer, utan att naturen blir lidande. Det är därför jag byggde båten, säger Gustav Hasselskog.
Om Candela Seven
Candela Seven är världens första elektriska bärplansbåt och världens första elbåt med fart och räckvidd som en fossildriven båt. Under vattnet fungerar båten ungefär som ett flygplan. Under skrovet sitter en vinge som vid 17 knops fart ger tillräckligt med lyftkraft för att Seven ska sväva ovanför ytan. Friktionen minskar, vilket ger en rekordlång räckvidd om 50 M i 20 knop – tre gånger så långt som konventionella elbåtar. Andra fördelar är minimalt buller och mjuk gång i sjön.
Precis som ett modernt stridsflygplan är Candela Seven instabil och styrs med hjälp av datorkraft och sensorer. Två ultraljudssensorer i förskeppet mäter våghöjden framför båten, så att datorerna kan reglera bärplansvingen för att gå optimalt genom vågorna. Bärplanet rörs 100 gånger per sekund. Resultatet är en båt som flyger mycket mjukt över medelstora vågor, utan stötar eller buller.
Skrovet är i kolfiber och väger endast 90 kg.
Fakta Candela Seven:
Längd 7,7 meter
Bredd 2,4 meter
Vikt 1300 kg
Material kolfiber
Batterier 40 kWh, Litiumjon, NMC
Motor 65 kW (take-off), 55 kW (kontinuerlig effekt)
Toppfart 30 knop
Räckvidd 50 M i 20 knop
Info: www.candelaspeedboat.com