Japanska Yanmar Power Technology utvecklar ett vätgasbränslecellssystem för maritima tillämpningar baserat på bränslecellsteknik för bilar. Detta för att kunna erbjuda mer miljövänliga drivlinelösningar.
Företaget har tecknat ett avtal med Toyota Motor Corporation om att utveckla ett vätgasbränslecellsystem för maritima tillämpningar baserat på vätgasbränslecellsystemkomponenter inklusive högtrycksvättankar på MIRAI, en vätgasbränslecellsbil tillverkad av Toyota.
För att förverkliga en lätt installerbar modul med god räckvidd strävar Yanmar efter att installera det maritima bränslecellsystemet på sin egen båt och starta tester i slutet av 2020.
Yanmar är en av världens största tillverkare av marina dieselmotorer. För att minska utsläppen av växthusgaser har de marina miljöbestämmelserna stramats åt över hela världen och genomförandet av utsläppskontrollområden har börjat påverka fartygens verksamhet.
ÄNTLIGEN!!! Det här har man gått och väntat på så länge. Nu är det väl i praktiken några år kvar tills vi ser detta i en annan båt, men detta är verkligen en game changer. Istället för service och dyra oljeservicar så kommer man ha effektiva elsnurror och en stor vätgastank som gör jobbet. Misstänker att denna tank kommer kräva inspektion med ett visst intervall, men givet hur båtsäsongen ser ut så kommer detta bli fantastiskt.
En annan viktig sak är att vikten lär gå ner rejält på båtarna. Kan tänka mig att man lär se flytande vätgasmackar i takt med att detta blir verklighet