Ett av de mest välkända utombordarmärkena och dessutom det allra äldsta läggs ner. Det är Evinrudes ägare, kanadensiska BRP, som har beslutat att lägga ner tillverkningen. De motorer som berörs är Evinrude E-TEC och E-TEC G2.
Beslutet blev offentligt i samband med att BRP redovisade en kvartalsrapport. Företaget ska i stället rikta in sin marina verksamhet på sina båtmärken, men de fortsätter att ta ansvar för reservdelar till Evinrude.
– Detta är ett strategiskt beslut. BRP som stabilt företag har fortsatt fullt garantiansvar och full support på reservdelar med mera, säger Calle Olsson hos den svensk-norska distributören Frydenbö Marine.
Samtidigt som nyheten om Evinrude släpptes så blev det också klart med ett avtal med Mercury Marine. Den USA-baserade koncernen tar över leveranserna till de båtpaket som tidigare har sålts med Evinrude. Båtmärkena som berörs säljs i paket med Evinrude på den Nordamerikanska marknaden: Alumacraft, Manitou, Quintrex och Stacer.
Vad beslutet att avbryta produktionen av Evinrude innebär är oklart. Varumärket var tillsammans med systermärket Johnson indraget i en lång osäkerhet för cirka 20 år sedan. Den gången köpte BRP Evinrude och satsade stora summor på att etablera en stark produktions- och leveranskedja samtidigt som Johnson försvann från marknaden.
Förutom Evinrude utombordsmotorer tillverkar BRP en lång rad fordon och båtar med varumärken som Ski-Doo och Lynx snöskotrar, Sea-Doo vattenskotrar, Can-Am terrängfordon, Alumacraft, Manitou, Quintrex, Stacer och Savage båtar och Rotax-motorer för karts, motorcyklar och mindre flygplan.
Bildtext: Tillverkningen av Evinrude utombordare läggs ner.