28 maj, 2020

Tillverkningen av Evinrude utombordare läggs ner

Ägaren av Evinrude utombordsmotorer, kanadensiska BRP, avbryter tillverkningen av Evinrude båtmotorer och riktar in sin marina verksamhet på sina båtmärken. De motorer som berörs är Evinrude E-TEC och E-TEC G2, enligt ett pressmeddelande.

– Vår verksamhet för utombordsmotorer har påverkats starkt av Covid-19, vilket gör att vi omedelbart avbryter produktionen av våra utombordsmotorer. Detta affärsområde stod redan inför några utmaningar och påverkan av Covid-19 har tvingat oss att agera, säger José Boisjoli, vd och koncernchef för BRP.

– Vi kommer att koncentrera våra ansträngningar på ny och innovativ teknik och på utvecklingen av våra båtföretag, där vi fortsätter att se en stor potential för att förändra upplevelsen på vatten.

Samtidigt som nyheten om Evinrude släpptes så blev det också klart med ett avtal med Mercury Marine. Den USA-baserade koncernen tar över leveranserna till de båtpaket som tidigare har sålts med Evinrude. Båtmärkena som berörs säljs i paket med Evinrude främst på den Nordamerikanska marknaden: Alumacraft, Manitou, Quintrex och Stacer.

Vad beslutet att avbryta produktionen av Evinrude innebär är oklart. Varumärket var tillsammans med systermärket Johnson indraget i en lång osäkerhet för cirka 20 år sedan. Den gången köpte BRP Evinrude och satsade stora summor på att etablera en stark produktions- och leveranskedja samtidigt som Johnson försvann från marknaden.

Förutom Evinrude utombordsmotorer tillverkar BRP en lång rad fordon och båtar med varumärken som Ski-Doo och Lynx snöskotrar, Sea-Doo vattenskotrar, Can-Am terrängfordon, Alumacraft, Manitou, Quintrex, Stacer och Savage båtar och Rotax-motorer för karts, motorcyklar och mindre flygplan.

Båtliv har sökt den svenska generalagenten för Evinrude utan att lyckas.

Beslutet berör cirka 650 anställda globalt.

www.brp.com