Ett tysk varumärke – Alva Yachts – lanserar ett avancerat utbud av miljömässigt hållbara katamaraner, segelbåtar och lyxiga flytande hem med ett nytt fokus på miljön i världen efter Covid-19. Företaget sätter innovativ teknik inom den marina sektorn i centrum.
Alva Yachts har redan två stycken Ocean ECO-katamaraner under byggnad med planer för en 90-fotare. Båtarna är annorlunda än andra eldrivna båtmärken eftersom Alvas yachter är utformade specifikt kring elektrisk framdrivning, inte eftermonterade. Båtarna har också minst sagt djärva linjer, som även bidrar till att maximera utrymmet för solpaneler.
Solpanelerna är formade och helt integrerade i båtens struktur. Vid toppeffekt kan de generera 20 kW på Ocean Eco 60. Samtidigt ger 300 kWh litiumbatteribanken ett optimalt intervall på 110 M vid sju knop eller i princip obegränsad räckvidd i 4–5 knop. Kunder kan även välja ett hybridsystem med en vätgasbränslecell eller till och med en drake för att utnyttja vindens kraft.
Ocean Sail 82 är enligt Alva den mest självförsörjande yachten i sin storlek. Den har innovativa funktioner som en modern rigg, hybridframdrivning och en batteribank med hög kapacitet som låter båten generera helt förnybar energi under seglet.
Genom att använda batterier med hög kapacitet, solpaneler och toppmodern vattenhantering riktar Alva Yachts sig också till marknaden med husbåtar och flytande villor.
– Vårt mål är att tillhandahålla flytande lösningar, säger företagets medgrundare och vd Mathias May.
– Samma teknik och design som skapar vackra ytor med låg inverkan på motstånd i luft och vatten kan också driva förändringar för marknaden med husbåtar och flytande villor. Med vårt fokus på avancerad design och överlägsen komfort driver vi lyx mot hållbarhet.
Frågan är om det är teknik från stora yachter, där kundkretsen är mer okänslig för höga priser, som driver utvecklingen även för mindre båtar med mer miljövänlig teknik. I bilbranschen har det av tradition oftast varit lyxiga projektbilar som lanserats först med ny teknik och när priserna har etablerats på en högre nivå så har även enklare modeller lanserats för fler massmarknaden.
Hittills har utvecklingen i båtbranschen pekat på samma utveckling med den skillnaden att det är helt nya och okända varumärken från nya företag som varit först med att lansera miljövänlig teknik för framdrift i båtar. Även i båtbranschen är det dock kunderna som får ta stora risker när de investerar i okända varumärken med ny, obeprövad teknik.
Lars-Åke Redéen