Två nya pirhuvuden är på plats i Ystads hamn efter en välorkestrerad insats. Att bogsera de 18,5 m höga betongfundamenten (kassunerna) och få dem i rätt position, krävde precision, samordning och bra väder.
Pirhuvudena är 20,5 m i diameter och 18,5 m höga. Efter att de fyllts med sand sticker de upp 5,5 m över vattenytan.
– De står på rätt plats. Pirhuvudena sitter längst ut på vågbrytarna, som vi nu bygger färdiga i inloppet till hamnen. Fyrarna som också ska på plats är solcellsdrivna, säger Andreas Malmström, projektledare på Ystad Hamn Logistik.
De prefabricerade pirhuvudena är tillverkade i Polen och seglades till Ystad med pråm. När pråmen med pirarmarna kommit till Ystad bogserades den ut till en plats där det var tillräckligt djupt för att sänka ner pråmen. Pirhuvudena bogserades och knuffades sedan i rätt position innan de vattenfylldes för att sjunka på plats.
Nästa steg i installationen blir att fylla dem med sand så att de behåller sin position. Hela installationen utförs utan att störa färjetrafiken i hamnen.
Projektet är en del i Ystad Hamn Logistiks stora utbyggnadsprojekt och delfinansierat av EU. Projektet omfattar två nya färjelägen, ett nytt fartyg som ska drivas med LNG (flytande naturgas) till det polska rederiet Polferries som trafikerar sträckan Ystad – Świnoujście och ett LNG-bunkringsfartyg till Świnoujście hamn. Arbetet med de nya färjelägena följer plan och beräknas vara klara i slutet av 2020.
Bildtext: Bogsering av pirhuvud till Ystads hamn.