Grand Banks 54 är en av de mest komfortabla långfärdsbåtar man kan välja. Denna ny modell har som standard två däck och följer samma design som två tidigare nyheter från varvet – GB60 och GB60 Skylounge – med halvplanande skrov.
Båtarna är byggda med modern teknik med starka och lätta skrov som är bränsleeffektiva i olika hastigheter. Grand Banks nya skrovform har skapat en stabil plattform som, enligt varvet, är säker och stabil under alla förhållanden samtidigt som de erbjuder bra prestanda.
I 10 knop med två Volvo Penta D11 på 725 hk är bränsleförbrukningen låga 7 lit/h. det ger en räckvidd på över 1 200 M. Med full gas är förbrukningen också relativt låg, cirka 260 lit/h i 25 knop.
Liksom hennes större systrar är GB54 byggd med avancerad kompositteknik, inklusive injicerade skrov, däck och överbyggnad. Viktbesparingarna gör att båtens tyngdpunkt har sänkts, vilket ger ökad stabilitet och komfort till sjöss. För extra hållfasthet och skrovstyvhet är kärnan uppbyggd med hjälp av SAN Corecell PVC cellskum i utvalda områden samt e-glas tillsammans med vinylester.
Det första skrovet har två däck med pentry på nedre däck som standard. Det finns även möjlighet att ha pentryt i salongen, så att man i stället kan få en tredje kabin.
Båda layouterna har en stor salong med en L-formad soffa och ett stort matbord. Soffan kan även fungera som extrabädd. Från salongen kommer man direkt till förarplatsen, som har snabb förbindelse med fördäck via breda skarndäck och separata dörrar från förarplatsen. Den stora flybridge är väl utrustad med lyft för jolle, solplatser, förarplats och en L-formad soffa för sex gäster.
Fakta Grand Banks 54
Längd: 18,1 m
Bredd: 5,34 m
Djup med axlar: 1,22 m
Djup med IPS: 0,95 m
Vikt: 21 500 kg
Bränsle: 3 400 liter
Vatten: 1 100 liter
Hålltank: 215 liter
Motorer: 2xVolvo Penta D11 à 725 hk med axlar (standard)
2xVolvo Penta IPS800 (tillval)
Marschfart: 10 knop
Räckvidd: 1 000 M i 10 knop
Toppfart: 31 knop beroende på motorval
Info: www.grandbanks.com
Hej,
Trevligt reportage om en fin båt.
Att den drar 0,7 lit/Nm i 10 knop är ju fantastiskt. Jag förstår dock inte riktigt hur 3400 liter bränsle bara kan ge en räckvidd på 1200 Nm? Vid 10 knop borde man väl komma ca. 4800 Nm?
1200 Nm kanske är beräknad vid en snittförbrukning på 2,8 lit/Nm?
Det beror på lite olika hastigheter och motorval. Håller med om att det är lite oklart.