Svenska Brandskär 290 NG och finländska Targa 27.2 är två hyttbåtar i toppklass med inredningar och utrustning som slår det mesta. Den ena är lite mera dagtursbåt och den andra bra även för övernattningar.
Den moderna hyttbåten är en elegant familjebåt med komfort och inredning i toppklass. Två bra exempel är Brandskär 290 NG och Targa 27.2. som vi har provkört tillsammans.
Orustbyggda Brandskär startade som sportfiskebåt och har genom åren fått olika typer av överbyggnader. Modellen 290 NG (Next Generation) är den senaste och mest komfortabla med kojer, toalettrum och en pentrysektion.
Finska Targa 27.2 är den tredje generationen av denna storsäljare som började tillverkas redan 1992. Företaget har varit stilbildare sedan 1980-talet för denna typ av komfortabla hyttbåtar som fått många efterföljare.
Det här är två båtar med ungefär samma huvudmått, samma vikt och samma krav på motorstyrka. Men det är två båtar med helt olika överbyggnader. Brandskär 290 NG har en öppen hytt med ett stort tak i glasfiber som kan kompletteras med ett vindskyddande kapell längs sidorna.
Targa 27:an har den klassiska hytten med bland annat en bekväm soffgrupp och känner man sig instängd under fina sommardagar finns en fly-bridge med tre sittplatser. Båda testbåtarna är lätta att värma upp, antingen via gångvärme från motorn eller via en dieseldriven luftvärmare. Det här är således båtar som klarar en mycket lång säsong.
Med dagens starka dieselmotorer med drev räcker det mer än väl med endast en motor i dessa tunga hyttbåtar. En motor betyder inte bara lägre pris utan lägre servicekostnader och mycket mera plats i motorrummet. Våra provbåtar var utrustade med Volvo Pentas nya D6:a på 380 hk som ger toppfarter på strax under 40 knop. En liten finess med denna nya motorn är ett ”lowspeed-läge” som används vid manövrering i hamn så att man slipper man de hårda slagen i växelhuset när propellern byter riktning. Den skönaste farten med dessa båtar med denna motorstyrka ligger på 25–30 knop. Här ligger förbrukningen på cirka 1,5 lit/Nm.
Sammanfattningsvis två mycket välbyggda båtar. Vi imponeras av kvalitén på detaljer som t ex inredningssnickerier, belysningen, allt rostfritt och inte minst alla eldragningar. Den höga vikten gör att båda dessa båtar går mycket tryggt och bekvämt i sjön. Det är sällan man behöver slå av på gasen för mötande vågor eller i grov sjö. Större segelbåtar brukar kallas för havskryssare och det är en beteckning som passar mycket väl in på våra testbåtar. Det kanske är därför som den här typen av hyttbåtar även har blivit seglarnas favoriter.
Artikeln publicerad i Båtliv 2-20.
Text: Lars H Lindén Foto: Lars-Åke Redéen
Targa 27.2 – stilbildare med hög komfort
I nästan 40 år har finska Botnia Marin tillverkat sina Targa-båtar som har blivit stilbildare för denna typ av hyttbåtar. Trots stor konkurrens under senare år är Targa-båtarna en av marknadens bästa hyttbåtar. Äldre och välskötta båtar har ett mycket högt andrahandsvärde.
Storsäljaren de senaste åren är deras 27-fotare som nu kommer i en tredje version med beteckningen 27.2. Den äldre versionen (27.1) fick en ordentlig ”ansiktslyftning” 2003 med bland annat längre skrov, planare durkytor, större motorrum, större hytt och elegantare vindrutor i hytten.
Den nya versionen har förbättrats ytterligare med ett nytt skrov, en ny och bredare överbyggnad, toalettrum med ingång från hytten, ett betydligt större kojutrymme i aktern samt en mera omfattande komfortutrustning som numera är standard. Till exempel toalett och pentry.
Targa 27.2 har mycket generösa durkytor. Det beror på att den främre sittbrunnen inte har någon förkabin som inkräktar på detta utrymme. Här finns även 5–6 sittplatser och många praktiska stuvfack. Under den främre sittbrunnsdurken finns ett djupt stuvfack och via detta kommer man åt vattentanken och toalettens toatank. Skarndäcken är som minst 35 cm breda hela vägen mot den aktre sittbrunnen. Sistnämnda har en något större durkyta jämfört med tidigare och man har även en större motorlucka för att passa till de nya dieslarna.
De båda skjutdörrarna på hyttens sidor känner vi igen från tidigare. Cirka 48 cm breda och hygglig höjd. Man kommer in i en välutrustad och ombonad hytt som slår det mesta jämfört med andra hyttbåtar i storleksklassen. Eleganta snickerier, stora vindrutor som ger bra ljus i hytten och god sikt runtom, och fina dynor. Längst fram finns två fåtöljer där den om babord numera är bredare och har plats för två personer. Den har ett vändbart ryggstöd, så tillsammans med aktersoffan finns numera plats för minst fem fullvuxna personer i denna hytt. Som tidigare lyfter man upp en del i aktersoffan för att komma ner till kojplatserna. Här har man gjort en mycket stor förändring jämfört med tidigare, inte minst den stora dubbelkojen om babord som mäter 205×130 cm, men även den långa enkelkojen om styrbord är numera större. Framför allt har Targa skapat en bättre rymd i detta sovutrymme med en ståhöjd på 208 cm.
Den främre delen i hytten med förarplats och pentry känner vi igen från tidigare, enda ändringen är att man numera har nedgången till toalettrummet i mitten. Här kliver man ner i ett rymligt och elegant toarum med en ståhöjd på 187 cm (luckan är stängd). Lägger man igen denna nedgång till toarummet och skivan ovan pentryt, får man en fin ”arbetsyta” för sjökortsarbete och mycket annat. Förarplatsen har fortfarande den klassiska rattkonsolen som kan justeras för stående eller sittande styrning. Här sitter även motorreglaget, alla strömbrytare och paneler för trimplan och bogpropeller. Framför ratten finns plats för kartplottern, och numera kan man få in en 16-tummare.
Även Targa 27.2 provkördes med nya Volvo Penta D6-380 DPI. Vi fick en toppfart på 37,0 knop vid 3 600 varv/minut. Båten planar upp vid cirka 2 000 varv och cirka 14 knop. Bästa marschfarterna ligger 2500–3000 varv/minut, som ger farter på 24–30 knop. Här ligger förbrukningen på 1,5–1,6 lit/Nm. Vid 25 knops fart mätte vi upp en ljudnivå på endast 71 dBA i denna välisolerade hytt.
Brandskär 290 NG – exklusiv dagtursbåt
Orustbyggda Brandskär 290 finns numera i tre olika versioner med varierande inredning och överbyggnader. Den modell som konkurrerar med vår andra provbåt Targa 27.2 är Brandskär 290 NG, framför allt när det gäller komfort. Den har ett stort skyddande tak och en större förruff som inrymmer toalettrum, garderober och en utdragbar pentrysektion.
Brandskär är i grunden en fiske- och dykbåt och byggdes som en stor och sidstabil ”plattform” med en bredd på 3,2 m från midskepps och akterut. Den goda bredden betyder även goda däcksytor och de är fortfarande mycket bra trots den stora överbyggnaden hos Brandskär 290 NG. Man rör sig mycket säkert från för till akter och räcken finns både längs fribordens ovansida och längs överbyggnaden. Längs alla däcksytor ligger halkfri teak som är standard på denna båt.
Brandskär 290 NG har till skillnad mot Targa 27.2 en helt öppen hytt med ett långt glasfibertak som bärs upp av rostfria stag och frontrutor. Längs hyttens sidor och akter kan kapell rullas ner när det blir dåligt väder. En stor skillnad mellan båtarna är antalet sittplatser i hytten. Egentligen är det bara två personer som sitter riktigt bra i ett par fåtöljer bakom vindrutan i Brandskär 290 NG. Övriga sittplatser finns i den aktre sittbrunnen och här finns destomera. I tre soffor sitter minst sex personer riktigt bekvämt och detta är en mycket social plats i denna båt. En plats som saknas i Targan. En av dessa soffor i Brandskär är vändbar så att ett par personer kan sitta i färdriktningen under gång. Dom båda andra sofforna kan plockas bort på ett enkelt sätt om man vill få en större durkyta. Två ”grindar” i rostfritt leder ut till en enorm badplattform.
Förarplatsen är helt öppen förutom frontrutor och taket över huvudet. Ståhöjden är cirka 2,0 m. Fördelen med en öppen hytt är att det är mycket lätt ett kliva ut på däcket vid till exempel en tilläggning. Förarplatsen har två finesser som är lite unika. I samarbete med Garmin har Brandskär tagit fram en bildskärm som förutom sjökort innehåller en mängd intressanta funktioner. ”Navigationsläge” används under gång, och ”hamnläge” när man ligger stilla. I sistnämnda får man tillgång till all belysning ombord och mycket annat. Den andra finessen är en mängd funktioner som kan styras via ratten, till exempel vindrutetorkare och bogpropeller. Det är lite märkligt att inte denna praktiska detalj kommit tidigare när varenda bil har detta som standard.
Till vänster om styrplatsen kliver man ner i ruffen via en elegant och upplyst trappa. Här finns en utdragbar pentrysektion med gasolspis och vask om babord. På motstående sida ett mycket elegant toarum med en ståhöjd på 200 cm. De båda kojerna har en godkänd längd på 200 cm, men de ligger delvis under fördäcket där höjden är begränsad. Detta är egentligen båtens största minus jämfört med Targa 27.2. Två bekväma kojer borde man fått in i en båt på 29 fot. Ett stort plus däremot för fantastisk fin belysning i hela båten, inte minst i förruffen och toarummet.
Brandskär 290 NG provkördes med Volvo Pentas nya 380 hk. Båten planar upp vid 2 200 varv och cirka 15 knop. Toppfarten mättes till 37,5 knop vid maxvarvet 3 600 rpm. Lite trim behövs av drevet för att lyfta stäven, men då gick båten både torrt och bekvämt i den grova sjön utanför Marstrand. Vid 30 knop mätte vi upp en förbrukning på 1,8 lit/Nm och vid 25 knop den lägsta förbrukningen på 1,4 lit/Nm. Trevligaste farten och gångläget ligger i spannet 25–30 knop.
Fakta
Båtfabrikat Brandskär 29 NG Targa 27.2
Introducerad 2018 2018
Längd över allt: 9,80 m 9,19 m
Bredd: 3,18 m 3,10 m
Djupgående: 1,00 m 1,10 m
V-botten: 19 18
Vikt med motor: 4200 kg 4220 kg
Motorstyrka: 300–380 hk 340–440 hk
Bränsletank: 400 liter 530 liter
Vattentank: 150 liter 120 liter
Toatank: 40 liter 55 liter
CE-Kategori: B B
Pris med motor:
Volvo Penta D6-380 2 237 000 kr 2 495 000 kr
Volvo Penta D6-400 2 582 000 kr
Volvo Penta D6-440 2 640 000 kr
Tillverkare/generalagenter:
Brandskär: www.brandskar.se
Targa: www.sea4you.se och www.westcoastmarinecenter.com