Hybriddrift är det mest eftertraktade på nya superyachter. Holländska Heesen har nyligen sålt YN 19150 Project Electra, varvets andra hybridyacht i 5000-aluminiumklassen.
Fördelarna med hybriddrift i en stor yacht är väldigt uppenbara. Det blir tyst ombord under drift i vissa farter och båten kan ligga still upp till ett par dygn, beroende på batterikapacitet, utan att ge från sig några utsläpp eller buller.
Heesens hybridframdrivningssystem, som kombinerar diesel- och elektrisk framdrivning, ger inte bara större flexibilitet i krafthanteringen och förbättrade prestanda utan gör också att båten kan framföras utan vibrationer. Yachten har dessutom mycket hög bränsleeffektivitet tack vare hennes FDHF-skrov. Det är ett speciellt skrov med bränslesparande egenskaper framtaget av Oossanen Naval Architects. Bland annat är skrovet helt sömlöst tack vare en unik svetsningsprocess. Yacht nummer ett i serien har samma hybridlösning och har för detta belönats med bland annat Rina Green-utmärkelsen som delas ut av Prince Albert av Monaco.
Hybridsystemet har några särskilt goda egenskaper:
- Hybridläge: upp till 9 knop med ljudnivåer på bara 46 dB, vilket är väldigt lågt. Två vattenkylda DC-elektriska axelmotorer på 127 kW driver båten.
- Ekonomiskt läge: 9–12 knop med huvudmotorer på och generatorer avstängda. Idealiskt för längre sträckor, sparsam bränsleförbrukning (i 12 knop använder yachten 98 lit/h).
- Kryssningsläge: 12–15 knop. Dieselmotorerna driver yachtens propeller och generatorerna sköter strömförsörjningen ombord.
- Boost Mode: för att uppnå maxhastigheten 16,3 knop tas de generatordrivna axelmotorerna i drift tillsammans med huvudmotorerna för att ge extra kraft.
- Bland nackdelarna är att yachter med den här konstruktionen brukar ha enorma batteribankar. En del har litiumjonbatterier på tiotals ton.
Yachten har plats för tolv gäster i fem sviter på nedre däck och en ägarkabin föröver på huvuddäck.
YN 19150 Project Electra ska levereras i slutet av april efter tester på Nordsjön.
Fakta Heesen Project Electra
Längd ö a: 49,80 m
Bredd: 9,10 m
Djup: 2,15 m
Vikt: 499 ton
Skrov: aluminium
Motorer: 2xMTU 12V 2000 M61
Max effekt: 2×600 kW
Generatorer: 2xZenoro dual speed: 184 ekW @ 1,800 rpm / 159 ekW @ 1,500 rpm
Bogpropeller: ZF-Marine 90kW, electrically driven
Stabilisatorer: Naiad Dynamics, 2 fins, type 720, zero speed
Toppfart: 16,3 knop
Räckvidd: 3 750 Nm
Bränsle: 45 000 liter
Vatten: 16 000 liter
Gäster: 12
Besättning: 9
Design:
Interiör design:
Info: www.heesenyachts.com