Finländska Baltic Yachts har skrivit kontrakt på en riktigt fräck Baltic 68 Café Racer. Båten är designad för spännande och enkel segling med minimal miljöpåverkan när man är ute på sjön.
Baltic Yachts lanserar den nya båten som ”miljövänlig”. Det är en båt för serieproduktion med den första leveransen planerad till början av 2021. Varvet använder den senaste tekniken och materialen i denna båt. Bland annat ett energipack med låga utsläpp och en elektrisk framdrivningsenhet på 30 kW. Båten har också hydrogenerator, solpaneler och däckmaterial för att dramatiskt minska båtens miljöpåverkan.
Båten är byggd efter kundernas behov och den efterfrågan som finns på båtar av den här typen. Den är designad för att göra det möjligt att så snabbt och enkelt som möjligt komma ut och segla. För designen svarar Javier Jaudenes, som också ritat Baltic 108 WinWin.
Trots att den nya båten är en modern konstruktion återspeglar designen den era med Café Racers som började på 1960-talet i London när minimalistiska och snabba motorcyklar körde parad genom stan. De körde snabbt och kaxigt – med attityd.
Baltic Yachts ligger i framkant i världen vad gäller att använda miljövänliga material och byggmetoder. I den här yachten används bland annat naturligt odlat lin för att förstärka båtens skrov och minska dess koldioxidavtryck. Mer än 50% av skrovstrukturen kommer att använda Bcomp ampliTex lin som förstärkning. Materialet har även goda ljuddämpande egenskaper, som minskar behovet av isolering.
För elbehovet ombord finns en 30 kW elmotor för framdriften. Den har en propeller som under segling genererar ny el och därmed är utsläppen och buller praktiskt taget noll.
Baltic 68 Café Racer har en räckvidd som även vid längre turer ska klara att ta båten i hamn tack vare en stor litiumjonbatteribank. Tanken är att ladddning även ska kunna göras vid vätgasaggregat.
En av de mest energikrävande delarna på en båt är luftkonditionering. I denna yacht har den minskat med 30% genom ett system som system blandar återcirkulerad, mindre fuktig luft med frisk luft för att minska mängden kraft som krävs för att upprätthålla det önskade klimatet ombord. UV-filter säkerställer att luften är bakteriefri och solpaneler kan driva systemet i miljöläge utan hjälp av batteribanken.
Däckmaterialet (Lignia) är ett behandlat trämaterial med lång livslängd och låg vikt, vilket gör att båtens ytmaterial på däck kan göras tunnare och därmed spara vikt.
Fakta Baltic 68 Café Racer
Längd ö a: 20,18 m
Längd v l: 19,23 m
Bredd: 5,56 m
Vikt: 20 600 kg
Design: Javier Jaudenes
Info: www.balticyachts.fi