Risken för att sprida Covid-19 i Sverige gjorde att Allt för sjön – Stockholms internationella båtmässa – stängdes efter fem dagar. Även Oslos internationella båtmässa, som skulle ha hållits 18–22 mars har ställts in.
Stockholmsmässan kommer tillsvidare inte genomföra evenemang med över 500 personer till följd av de rekommendationer Folkhälsomyndigheten har utfärdat om att begränsa folksamlingar på grund av den senaste tidens ökade spridning av Covid-19 i Sverige.
För båtmässan Allt för sjön fick detta drastiska följder. Redan första dagen märktes en nedgång i antalet besökare med knappt 20 procent, en trend som sedan höll i sig.
Därför kom beslutet att stänga båtmässan knappast överraskande när det meddelades sent på kvällen 11 mars. Mässan skulle ha pågått till och med 15 mars.
– Säkerhet och hälsa är vår högsta prioritet och detta beslut är en försiktighetsåtgärd för att minska en eventuell spridning av Corona-viruset i samhället. Vi är Nordens största mässanläggning och tillsammans med övriga företag i branschen har vi ett ansvar att ta. Nu ligger fokus på att följa den fortsatta utvecklingen av denna situation och på bästa vis ta hand om medarbetare, samarbetspartners och kunder, säger Christian Clemens, vd på Stockholmsmässan.
De besökare som köpt biljetter till de event som stängs ned på Stockholmsmässan kommer att få pengarna tillbaka. Mässan kommer så fort som möjligt att gå ut med information till dem.
Lars-Åke Redéen
Motorbåtar i dominans på Allt för sjön
Trenderna i båtbranschen var tydliga på Allt för sjön. En total dominans av motorbåtar, ett tiotal riktigt fina större segelbåtar och gott om spännande prylar och tillbehör visas.
På mässgolvet fanns dock en god chans att få en riktigt fin överblick över båtbranschens nyheter. Motorbåtar i aluminium dominerade den stora A-hallen.
Nimbus Boats visade sina nya modeller i en stor monter med allt från den nya öppna Alukin DP 650 till Nimbus C11, en kabinbåt med modern design och dubbla utombordare.
I montrarna visades också många av de viktigaste nyheterna från årets premiärer i Düsseldorf. Förutom Nimbus T8, som kan bli en storsäljare på hemmaplan, även Fairline F33, Paragon 31 Fly, Axopar 37 Cross Cabin och Yamarin 88 DC. Den senare i en ny och uppdaterad ”lyxversion” med en utombordare på 425 hk i det starkaste utförandet.
Allt för sjön visades även ett mycket stort utbud av de båtar som helt dominerar försäljningen: öppna motorbåtar på 5–7 m. Silver, Crescent, Micore, Linder, Terhi, AMT, Bella, Flipper, Nordkapp, Finnmaster och Yamarin är några av de mest välkända.
Den allra största modellen och en av årets nyheter bland motorbåtarna är Angus. Det är ett nytt båtmärke i aluminium, skapat av Thomas Rönnberg som grundade Rupert Marine. Angus är kompromisslösa kvalitetsbåtar byggda i aluminium. Utförandet är i yrkesbåtsstandard med förfinade detaljer och inredning i premiumklass. Skrov och fribord är byggda i 6 mm aluminiumplåt. Den båt som visades på Allt för sjön var Angus A10 (en av fyra kommande varianter med inombordare och utombordare) försedd med 2×300 hk Yamaha utombordare.
De övriga aluminiumbåtarna på mässan kom från kända tillverkare som Buster, Yamarin, Silver, Arronet, Linder, Viggo, XO Boats och Anyetc. Det är idel välkända företag med starka varumärken och produkter i internationell toppklass.
Bland de större segelbåtarna låg intresset främst på båtar från Linjett, X-Yachts, Dufour, Arcona, Sun Odyssey och Hallberg-Rassy. Även här med båtar i absolut toppklass med internationella mått. Den nyaste båten stod Hallberg-Rassy för med sin nya Hallberg-Rassy 40C, som hade världspremiär på båtmässan i Düsseldorf i januari.
Finländska båtproducenter brukar satsa rejält på Allt för sjön och hade även i år den största gemensamma montern. Den svenska marknaden står för en betydande andel av båtförsäljning från Finland.
I år hade ryska båtbyggare gjort en kraftsamling på den svenska marknaden. Totalt nio båttillverkare samsades på 1 200 m2 för att visa totalt ett 40-tal båtar, huvudsakligen byggda i aluminium.
Elbåtar har fått mycket uppmärksamhet de senaste två åren. Fortfarande kämpar tillverkarna med svenska Candela Speed Boat och X Shore i täten med höga kostnader för batterier, vilket betyder väldigt dyra båtar. Båda dessa tillverkare bidrar dock till att utvecklingen går framåt även om vanliga båtkunder får vänta ännu några år på elbåtar till mer normala priser.
Desto större har marknaden för eldrivna båtmotorer blivit. Särskilt mindre elutombordare upp till motsvarande 4–5 hk har etablerat sig ordentligt. Trots att de är 2–3 gånger dyrare än motsvarande bensinmotorer så är fördelarna så stora att elmotorerna vinner marknad.
Classic Boat Show 2020 visade upp ett 20-tal båtar i en miljö med temat ”Fritidsbåtslivet från 20-talet till 70-talet”. Här fanns föreningar och klubbar som kan berätta om de olika båtarna och de tidsepokerna de var förknippade med – exempelvis CG Pettersson-klassiker, segelbåtar, en ångbåt och 60–70-talens plastklassiker.
Miljötemat blev extra tydligt i en utställning vid entrén till C-hallen. Skräputställningen ”Skit i sjön!” visade resultatet av skräpplockning längs Stockholms kajer. Det både luktade illa och såg förfärligt ut med alla gamla bilbatterier och elscootrar som kastats i sjön.
Allt för sjön information: www.alltforsjon.se
Lars-Åke Redéen
Bildtexter:
Allt för sjön i Älvsjö är öppen 7–15 mars.
Angus A10 med dubbla utombordare är den första modellen från ett helt nytt märke, skapat av Rupert Marines grundare.
Candela Speed Boat visade en serieproducerad elbåt. Denna svenska tillverkare satsar på bärplan och avancerad teknik.
Koster från träbåtsbyggaren Anders Annell var en av höjdpunkterna på Classic Boat Show 2020.
Riva Ariston var en av Rivabåtarna på Classic Boat Show 2020.
Realcraft 600 Cabin var en av båtarna i den gemensamma ryska montern. Båten är på 6,47×2,35 m.
Voyager 800 Cabin är en av de ryska tillverkare som har kommit längst med både design och etablering på den svenska marknaden.
På Allt för sjön i Stockholm visades för första gången Shogun 50 på en inomhusbåtmässa. En kommande modell är Shogun 42.6, som får premiär 2021.