11 mars, 2020

Alandia: ”Stölder av utombordsmotorer ett betydande problem”

Försäkringsbolaget Alandia har undersökt statistik på utombordarstölder i Finland och Sverige för åren 2016–2020. Statistiken visar att stölder av utombordsmotorer är ett betydande problem i Sverige jämfört med Finland.

Pressmeddelande:

I Sverige har stölder gett upphov till cirka 65 % av alla ersättningar som Alandia betalat ut till sina kunder med utombordare de senaste fem åren. I Finland är motsvarande siffra mindre än 7 %.

För de senaste tolv månaderna är motsvarande förhållanden 70 % i Sverige och 5 % i Finland. Därmed kan man inte se någon uppenbar förbättring i stöldstatistiken.

Datan visar att tjuvarna verkar rikta in sig på specifika tillverkare. Då en Alandia-kund blir bestulen på sin utombordsmotor, är det vanligast att motorn är av märket Yamaha. Skadefrekvensen på stölder av Yamaha utombordsmotorer har nästan fördubblats från 2,4 % till 4,5 % mellan åren 2018 och 2019.

Andra motortillverkare där skadefrekvensen överstiger genomsnittet är Mercury, Suzuki och Honda. Trenden i stöldskadefrekvensen verkar tyvärr vara stigande för flera av dessa motortillverkare de senaste åren.

Motorer som är upp till 20 år tillhör högriskgruppen. Ju nyare en utombordsmotor är, desto högre risk är det för att den blir föremål för stöld. Data från det senaste året tyder ändå på att även lite äldre motorer från millennieskiftet är intressant stöldgods. Likaså tyder Alandias data på ett mönster där större, starkare och dyrbarare motorer föredras som stöldgods.

– Stöldskadekvoten för utombordsmotorbåtar har näst intill fördubblats från år 2016 till nuläget. För att upprätthålla en sund affärsmodell från försäkringsbolagets synvinkel, krävs därmed en högre försäkringspremie än tidigare, ifall stöldproblemen inte kan lösas på andra sätt av samhället eller av båtägarna, säger Alandias Senior Loss Prevention Manager Martti Simojoki.

– Det finns dock mycket den enskilda båtägaren kan göra för att skydda sig från stölder. Förvara motorn svåråtkomlig för tjuven – helst inlåst. Att samverka med andra båtägare ökar chansen att upptäcka ovanligheter. Videoövervakning och ordentlig belysning där båten är förtöjd försvårar likaså arbetet för tjuven. Installera spårsändare och se till att den leder till en larmcentral. ID-märk motorn med markerings DNA eller Securmark. Ha koll på motorns serienummer, ta bild på skrovnummer och serienumret. Tänk smart och hjälp oss att sätta stopp för stölderna tillsammans, avslutar Simojoki.

Källa och bild: Alandia.

Tabellen förklaring:

Rött = Honda.

Blått = Mercury.

Gult = Suzuki.

Grönt = Yamaha.