Aspen D är det första helt fossilfria båtbränslet utan RME (rapsmetylester). Tyvärr är detta miljövänliga alternativ väldigt dyrt.
Risken att få motorstopp ökar för den som tankar båten med ett dieselbränsle med tillsatt RME. Det är ett problem som Sjöräddningssällskapet påpekar på sin hemsida. Inför årets säsong lanserar Lantmännen Aspen det första helt fossilfria dieselbränslet som är fritt från RME och som också renar motorn när den är igång.
Rapsmetylester, RME, blandas in i vissa dieselbränslen för att minska mängden fossil råvara. Men med RME i tanken riskerar man att få motorstopp på grund av att bakterier och smuts täpper igen filtret i motorn. Därför uppmanar Sjöräddningssällskapet på sin hemsida båtägare att inte tanka diesel med RME i.
Ett annat problem med RME i dieselbränsle är att det kan leda till att det bildas vatten och alger i en bränsletank som förvaras under vintern.
– Aspen D är det självklara bränslet för alla som vill ha ett klimatvänligt och driftsäkert dieselbränsle till sin båtmotor. Vår nya diesel är fossilfri och förnybar till 100 procent och innehåller vare sig RME eller palmolja, vilket bränslen som marknadsförs med miljöargument kan göra. Det gör att man inte behöver börja båtsäsongen med att tömma bränsletanken och filtret från alger, säger Ulf Karlsson, senior produktspecialist på Aspen.
På sin hemsida beskriver Sjöräddningssällskapet hur bara en räddningsstation (Loftahammar norr om Västervik) fick göra 15 utryckningar bara under en sommar för att hjälpa personer som tankat diesel med RME i sina båtmotorer.
– Vi har utvecklat denna nya diesel för att vi bryr oss. Aspen D är till för motorer som måste fungerar varje gång och hela tiden. Dit hör båtmotorn, säger Claes Alin, vd för Lantmännen Aspen.
Med Aspen D undviker man också den effektförlust i motorn som andra dieselbränslen kan orsaka efter en tids användning. Fem procents effektförlust är inte ovanligt.
Råvaran till Aspen D består av restprodukter från skogs- och livsmedelsindustri. Det gör att den är helt fri från palmolja och restprodukter från palmoljetillverkning, PFAD.
Aspen D kommer att kosta 30–35 kr/liter beroende på hur stor mängd man köper.
Jag har en segelbåt med Volvo Penta 2001. Motorn går instabilt vid låga varvtal.
I Vi Bilägare läser jag att bilbränsle-diesel har 5% RME och att det gör att bränslet åldras.
Alternativet Aspen D fungerar enligt er bra men kostar dubbla priset jämfört med bil-dieseln med RME. Och jag vet inte var man kan köpa den.
Varför finns inte bil-diesel utan RME? Vilken nytta gör RME? Har sjö-mackarna annan annan kvalite än bil-mackarna?