Isbrytaren Sankt Erik ligger sedan december i den stora dockan på Stockholms reparationsvarv på Beckholmen. En rad omfattande åtgärder genomförs och bland annat byts över 100 m2 plåt.
Pressmeddelande:
I slutet av vecka 9 ska allt vara klart och därefter ska stockholmsprofilen åter till sin plats utanför Vasamuseet på Galärvarvet. Passa på att se det spektakulära arbetet från botten av dockan (tillstånd krävs).
Isbrytaren Sankt Erik byggdes 1915 på Finnboda Varf. Det var Sveriges första havsisbrytare som kunde hålla skärgårdslederna in till staden öppna.
År 1977 togs Sankt Erik ur bruk och blev museifartyg. Idag är isbrytaren en välkänd profil vid promenadstråket utmed Djurgården. Fartyget är ett av få av denna storlek och ålder som fortfarande kan köras för egen maskin. Ångmaskinen är världens största fungerande sjöångmaskin.
Ambitionen med plåtbyten och andra reparationsinsatser är att Sankt Erik ska fortsätta vara klassat för trafik i Stockholms skärgård. Det innebär att hon förutom att vara ett av de välbesökta museifartygen vid piren kan användas för chartrade turer.
Läs mer om Sankt Erik: https://www.sjohistoriska.se/besok/galarvarvet2/sankt-erik
Foto: Anneli Karlsson, SMTM, Karolina Kristensson, SMTM, Sjöhistoriska museets arkiv.
Isbrytaren Sankt Erik i anrika GV-dockan på Beckholmen.
Isbrytaren Sankt Erik ur nytt perspektiv.
Efter skrovreparationer ska ångfartyget Sankt Erik kunna trafikera Stockholms vatten.
Sankt Erik är ett av de välbesökta museifartygen utanför Vasamuseet.
Isbrytaren Sankt Erik genomgår reparation på Beckholmen i Stockholm.
Över 100 m2 plåt byts på isbrytaren Sankt Erik.