Sjöräddningssällskapets nya räddningsbåt Rescue Mercedes Sanne Eliasson har dubbla drivlinor, både diesel och el. Den nya båten är den första, i Sjöräddningssällskapets flotta, med elmotorer parallellt med dieselmotorer.
Den huvudsakliga drivlinan är två 650 hk Scania dieselmotorer med vattenjet. Det elektriska drivsystemet består av två Torqeedo Deep Blue 50 KW elmotorer för en total effekt motsvarande 160 hk med två 10 kWh Deep Blue litiumbatterier. Fartyget kan operera tyst och utsläppsfritt upp till 1,5 timmar med en hastighet på 6 knop mellan laddningarna.
– Vi använder den elektriska framdrivningen när vi lämnar och går in i hamn genom Sveriges miljökänsliga vattenvägar, säger Lars Samuelsson, Maritim ledare på Sjöräddningssällskapet.
– Besättningen använder dieselmotorerna för att snabbt ta sig ut till räddningsområdet och växlar sedan till eldrift under sök- och räddningsinsatsen. Det är viktigt att vi kan förflytta oss tyst vid en insats eftersom även det minsta ljudet kan försvåra sökandet efter en saknad person i vattnet.
Den 14 m (46 fot) långa kompositbåten, döpt till Rescue Mercedes Sanne Eliasson, har 3–4 personers besättning vid räddningsuppdrag. Den utgår från Rörö räddningsstation i Göteborgs norra skärgård. Skrovformen är en utveckling av sällskapets tidigare Victoria-klass och har många likheter med de nästan 40 båtar som byggts i denna klass sedan 1997, men har förlängts med cirka 2 m för en mer stabil gång.
Bildtext: Rescue Mercedes Sanne Eliasson har dubbla drivlinor, både diesel och el.
Hej!
Jag har en undring. Laddas batterierna under gång med dieslarna?