På Båtmässan i Göteborg presenteras några av framtidens båtmodeller – snabba elbåtar med lång räckvidd i futuristisk design. Bland annat var det premiärvisning för den svenskproducerade elbåten One.fly, som svävar 2 dm över vattnet och som klarar att köra i 25 knop i upp till två timmar på en laddning.
– Den här typen av kraftfulla elbåtar med lång räckvidd såg man inte för bara några år sedan. Förhoppningsvis kommer de nya, coolare modellerna att sätta fart på försäljningen, säger Jacob Ryder, affärsansvarig för Båtmässan.
Försäljningen av elbåtar är fortfarande blygsam. Bara ett fåtal renodlade elbåtar och cirka 1 000 elmotorer (främst utombordare) såldes under förra året. Kunderna vill ha båtar som kan köra fort och länge innan batteriet behöver laddas och det har varit svårt för båttillverkarna att lyckas tillverka en eldriven båt som är lika kraftfull som en som går på fossilt bränsle. Tills nu.
Under Båtmässan presenteras några av marknadens främsta modeller – moderna, kraftfulla elbåtar med minimal miljöpåverkan, som kan köras både snabbt och långt. En av dem är konceptbåten One.fly – en nästan 6 m lång bärplansbåt med elmotor i utombordarutförande, som kan köra i 25 knop (46 km/h) i 40 Nm. Det är betydligt längre än tidigare elbåtar, som kommer knappt hälften så långt i samma fart. Den båt som visas på Båtmässan drivs dock med en traditionell bensinutombordare.
Förklaringen ligger mycket i att båtutvecklaren Mantaray, har lyckats minska vattenmotståndet till ungefär hälften, jämfört med en konventionell planande båt. Detta med hjälp av det patenterade bärplanssystemet som ligger under vågorna och håller båten i planläge under färden, men fälls in när båten ligger i hamn.
– För att lyckas skapa en kraftfull elbåt, är skrovets design minst lika viktig som motorns prestanda. Båten måste vara lätt och byggs därför ofta i kolfiber. Designen ska ge så lite vatten- och luftmotstånd som möjligt och ett sätt är att designa med bärplan som gör att båten svävar över vattenytan. Detta tillsammans med ett kraftfullt batteri, gör att One.fly kan komma långt på bara en laddning även i höga hastigheter, säger Anton Simberg, vd på Mantaray.
På elbåtsmarknaden finns det idag bara ett 10-tal leverantörer som bygger renodlade elbåtar. Hälften av dem är svenska. Ett fåtal av modellerna har samma kraft som en motsvarande bensin- eller dieseldriven motorbåt. Men nu har alltså båtproducenterna lyckats tillverka det som många tror kommer att bli framtidens båtar.
– På mässan visar bland annat Candela Speedboat och xShore sina senaste elbåtar. Och så har alltså Mantaray förlagt sin världspremiär av elbåten One.fly till Båtmässan, där såväl konceptbåten som skisserna på båten som går i produktion, kommer att visas för första gången, säger Jacob Ryder.