Medan svenska kunder vill läsa om eldrivna båtar är det snarast tvärtom i USA. De allt större båtmotorerna har lett till den högsta försäljningen på 13 år.
De amerikanska konsumenterna vill gärna se tekniskt avancerade motorer med fler hästkrafter. 2019 presenterade Mercury Racing en 450 hk utombordsmotor och den som vill ha inombordare kan få långt över 1 000 hk. De konsumenter som väljer de största motorerna vill dessutom ofta ha flera motorer i båten.
Siffrorna kommer från National Marine Manufacturers Association (NMMA). Tyvärr anger NMMA (den amerikanska fritidsbåtsbranschens organisation) endast ökningarna och inga absoluta tal. Men i organisationens senaste skrift för 2019 – ”The Outboard Engine Sales Trends Report” – beskrivs 2019 som det åtta året i följd med tillväxt för försäljningen av utombordsmotorer.
Utombordare från 200 hk och högre stod för 27 % av försäljningen 2019. Försäljningen av motorer på minst 300 hk ökade 18 %.
Trenden med utombordsmotorer beror på flera saker. Det är ett mode att ha flera stycken motorer på akterspegeln och återförsäljaren för båten slipper att binda kapital för inombordsmotorer om båten förses med utombordare. En annan viktig förklaring är att utombordarna frigör mycket utrymme inne i båten. Där det tidigare fanns bränsletankar kan man i stället ha utrustning eller en kabin.
Det finns regler för avgaser och emissioner från båtmotorer i USA. Än så länge finns det märkligt nog inga krav på katalysatorer, men för många motortillverkare är detta bara en tidsfråga. De flesta utombordsmotorer är förberedda för att förses med katalysator när lagkraven kommer.
Sverige är en väldigt liten marknad i sammanhanget med kanske 1 % av den totala försäljningen av utombordsmotorer. USA är helt dominerande med minst 60–70 % av hela världsmarknaden.
NMMA redovisar de exakta siffrorna för försäljningen av utombordare 2019 i juli.
Källa: International Boat Industry.
Lars-Åke Redéen