9 januari, 2020

Comeback för större Silver Beaver

Silver-båtarnas Y-serie kompletteras med en ny Bow-Rider-modell. Silver tar tillbaka en förnyad version av Beaver till sortimentet. Den kommer att lanseras på Helsingfors båtmässa i februari.

Pressmeddelande:

Silver hämtar in den nya Silver Beaver BR-modellen i storleksklassen för båtar under fem meter. Den 4,8 meter långa båten är Silvers minsta båtmodell. Med sin storlek, smidighet och omfattande utrustning är Beaver perfekt för både nybörjare och mer erfarna förare.

Silver Beaver har funnits i Silvers sortiment sedan början av 1990-talet. Den första Beaver-modellen tillverkades under åren 1993–2002 under namnet Beaver 425. Den följande versionen, Beaver 450, producerades åren 2003–2013. Beaver-båtar har under årens lopp sålts i tusentals.

Nya Beaver BR är 30 cm längre än föregångaren och har mer omfattande utrustning.

Beaver BR representerar Silvers nya design. Vindrutan garanterar en god sikt då den är designad utan vinsruteramar och skyddar även de personer som sitter på bakbänken. I båtens för finns gott om utrymme för större väskor eller utrustning till stugan.

Båtens konsollösning är rymlig och skyddar passagerarna väl. Det öppna utrymmet i båten är självlänsande. Båten har goda förvaringsutrymmen, i akterbänkens förvaringsutrymmen finns plats för två bränsledunkar och i fören plats för övrig utrustning.

Till båtens standardutrustning hör en 9” Raymarine Axiom plotter med CPT-S-givare, en dörr mellan styrpulpeterna och komfortstolar. På grund av sin lätta vikt kan båten transporteras med en trailer utan bromsar och B-körkort.

Till Silvers modellprogram hör tre olika modellserier: X-serien omfattar helaluminiumbåtar, Y-serien så kallade hybrida AluFibre-båt-modeller vars skrov är av aluminium och interiören glasfiber och Z-serien som består av båtar tillverkade helt i glasfiber.

Nya Beaver BR hör till Y-serien och vid båtens skrovdesign har tillämpats det för Silver välbekanta robusta marinaluminiumskrovet. Tack vare aluminiumskrovet kan du enkelt ta i land vid en naturhamn utan att du behöver oroa dig för skråmor. Skrovets vridstyvhet ges av de förstärkande svetsade korslagda profilerna (spanten) i aluminiumskrovet. Skrovsidorna är helt slutna skumfyllda pontoner som ger båten flytkraft. De slutna boxkonstruktionerna fungerar som båtens flytelement, skapar vridstyvhet och dämpar effektivt skrovljud. Det djupa V-bottnen gör båtarna stabila att köra och fören klyver vågorna väl.