Elmotorerna tar allt mer plats på båtbranschens största interna mässa, Metstrade i Amsterdam som hölls 19–21 november. De allra största företagen (Volvo Penta och Brunswick Marine) har ännu inte presenterat sina lösningar för eldrift, men mindre tillverkare har kommit långt.
Metstrade är marinbranschens viktigaste ”B2B-mässa”, det vill säga en plats där företagen möts och gör affärer. Konsumenter är inte välkomna på den här utställningen. Arrangör är RAI Amsterdam, som även håller i och äger IBEX (International BoatBuilders Exhibition & Conference) i USA.
Den snabbaste utvecklingen sker på utbordarsidan, där det visades upp motorer från en lång rad tillverkare. Sverige ligger inte i framkant utan i stället är det kinesiska leverantörer och europeiska företag, främst från Nederländerna, som visar olika eldrivna utombordare.
Längst i utvecklingen har tyska Torqeedo kommit. Deras motorer är redan mogna för volymförsäljning och enkla att montera på en befintlig båt.
Det finns en rad alternativ från mer okända tillverkare. Till det yttre ser elutombordarna ut som sina bensindrivna ”kusiner”, men under skalet är allt annorlunda. Vi lyfte på kåpan på ett par av dem och där ser det mest ut som en avancerad riskokare. Elmotorn tar största utrymmet och därutöver ser man bara sladdar och en del av elektroniken som styr motorerna.
Undantaget är motorer som till exempel Torqeedo där en del har ett inbyggt batteri. De flesta elmotorerna kopplas dock till ett externt batteri, där kunden kan välja batterityp. Elmotorn i sig är inte särskilt dyr, men alltid dyrare än en bensinvariant, skillnaden märks när kunden väljer batteri.
Elmotorerna är främst avsedda för öppna båtar, men det kommer även en hel del lösningar med så kallade poddar. Det är motorenheter som kan anslutas under skrovet även i befintliga båtar. Den som vill ha en avancerad variant kan till exempel titta på Orust E-boats: www.orusteboats.se
Tyska Aquawatt ser ut som en bensindriven motor utanpå, men under kåpan är intrycket mer som en riskokare. Finns i effekter på 4–50 kW och kan drivas med olika batterityper. www.aquawatt.at/de/home
Poddar från Epropulsion finns i effekter från 1 kW och kostar då 1 100 Euro. Samma företag tillverkar även eldrivna utombordare. http://epropulsion.nu/
Pod från norska Seadrive. Kostar från 4 450 Euro för 7,5 kW. www.seadrive.no
E´Dyn 1120 elutombordare på 48 V och 11 kW. Motorn väger 45 kg och kan drivas med valbart batteri. Eee.edyn-marine.com
Mer information finns här: www.metstrade.com