Den drygt 43 m långa Baltic 142 Canova är en av det finländska varvets mest spektakulära nybyggen. Nu har den miljövänliga yachten lämnat Jakobstad.
Den nybyggda yachten har genomgått diverse sjötester innan det var dags för att lämna Jakobstad på allvar. Baltic 142 Canova är nu ute på en segling som kommer att ta henne till många platser jorden runt, under vilka alla system ombord kommer att testas noga.
Canova är byggd för havscruising och ska kunna ligga ute under långa tider utan att behöva gå i hamn för assistans. Hon är också en snabbseglande yacht.
Bilder: Eva-Stina Kjellman och Dan-Erik Olsen, Prime Production.
Ägaren vill dock på allvar minska båtens miljöpåverkan, bland annat genom eldrift och generator som hämtar kraft från vattnet under seglingen.
För båtens styling svarar Lucio Micheletti, som bland annat försett Canova med långsmala linjer och en lång, hård hard-top bimini. Hard-topen har även sidofönster som manövreras med knapptryckningar.
Interiören har gjorts av Micheletti, som har kombinerat stora ljusflöden in i båten med teak. Ägarens kabin är placerad midskepps, där det är minst rörelser, och båten har ytterligare bekvämligheter för fyra gäster. En besättningskabin för åtta personer finns akterut.
Liksom i många moderna motorbåtar är Canova utrustad med stabiliseringssystem. I den är båten sitter en Dynamic Stability System foil, som är monterad strax under vattenlinjen för att lugna ner båtens rörelser vid sjögång.
För att beräkna al teknisk utrustning och då inte minst konstruktionen av DSS foil har Baltic Yachts anlitat Infiniti Yachts. Även Ben Ainslies America’s Cup tekniker från BAR Technologies har gjort beräkningar tillsammans med Farr Yacht Design, som är ansvariga för den totala designen av Canova i samarbete med Gurit. Företaget ISOTOP har byggt den 9 m långa foilen, som är monterad akter om ägarens kabin.
Canova är utrustad med ett elektriskt framdrivningssystem och en hydrogenerator som alstrar ström under skrovet. För att lagra elen har yachten stora Litiumjonbatterier, vilket gör att båten kan köras helt tyst upp till nio timmar. Den dagliga laddning som behövs för batterierna är cirka sex timmar. Systemet ska klara en Atlantöverfart utan behov av traditionell laddning.
Elmotorn är mycket tyst och på 420 kW. Segelbåtsdrevet kan roteras 340 grader, vilket gör att det inte behövs någon separat bogpropeller.
Tekniska fakta
Längd ö a: 43,30 m
Längd v l: 41,60 m
Bredd: 9,00 m
Djup: 3,85–6,50 m
Naval architect: Farr Yacht Design
Exterior Styling: Lucio Micheletti
Interior design: Lucio Micheletti
Varv: Baltic Yachts
Info: www.balticyachts.fi
Hur kan man bygga en överdådig lyxbåt på en massa ton och ha mage att påstå att den är miljövänlig på något enda sätt? Eller för den skull, sätta den rubriken?
Eftersom allt är relativt så kan även den här båten beskrivas som miljövänlig tack vare framdriftssystem m m. Jämför till exempel med även helt nykonstruerade motorbåtar som marknadsförs som “effektiva och moderna” eller liknande när de bränner cirka 2 lit/Nm dieselolja vid höga farter.