Med avancerade och innovativa tekniska lösningar blir Viking Glory ett av världens klimatsmartaste passagerarfartyg. Det förväntas förbruka upp till 10 % mindre bränsle än det mindre fartyget Viking Grace, som tidigare fått utmärkelsen världens miljövänligaste.
Viking Glory, som sätts i trafik 2021, blir det första fartyget i världen som utrustas med Wärtsiläs 31DF-flerbränslemotorer, som bland annat utnyttjar den nyaste tekniken och drivs med helt svavelfri naturgas (LNG). Liksom Grace kan även Viking Glory drivas med biogas, när ett sådant alternativ blir möjligt i framtiden.
– Viking Glory utrustas med sex stycken 31DF motorer, med vilka vi effektivt kan optimera bränsleförbrukningen. Dessa motorer har den lägsta bränsleförbrukningen, men samtidigt den högsta cylindereffekten inom sitt segment (550 kW/cylinder), säger Viking Lines projektchef för nybygget, Kari Granberg.
Viking Glory blir också vara först i världen med att ta till vara spillkylan från LNG för att återanvänds i kyldiskar, kylrum och andra specialutrymmen.
– Det är vanligt att ta till vara på spillvärme, men att kunna ta vara på spillkyla för att hålla kyldiskar, kylrum och andra specialutrymmen kalla är innovativt och klimatsmart.
Viking Glory utrustas dessutom med ett energiåtervinningssystem från Climeon som konverterar spillvärme från motorerna till elektricitet. Systemet kan ge upp till 40 % av den el som krävs för passagerarfunktionerna. Företaget installerar även ett dynamiskt ventilations- och belysningssystem, som påverkar energiförbrukningen.
Det är också första gången som ett passagerarfartyg av detta slag använder ABB:s Azipod-roderpropellersystem, som sparar tid och energi vid manövreringen av fartyget. Motståndet vid körning är cirka 8 % lägre än med en traditionell propeller.
Bildtext: Viking Glory får flerbränslemotorer från Wärtsilä för en optimerad bränsleförbrukning. LNG-drift ger inga svavelutsläpp och minskade koldioxidutsläpp jämfört med diesel.