I sommar har Sveriges sjömackar kontrollerats. Anledningen är att den som tankar sin fritidsbåt längs kusten ska kunna vara säker på att få korrekt mängd bensin.
— Vi fann en stor okunskap men inget fusk, säger Thomas Boukas, utredare på Swedac*.
Under sommaren kontrollerade Swedac totalt 66 sjömackar, från Haparanda i norr till Blekinge i söder, varav en betydande andel längs Västkusten. Av samtliga mackar blev 34 godkända, 32 inte godkända.
Det viktigaste skälet till att sjömackar inte godkänns för användning är att ansvarig innehavare inte hade låtit kontrollera bränslepumparna. En förklaring kan vara att många sjömackar ägs av små företag som inte vetat vart de ska vända sig för att få sina pumpar kontrollerade. En annan förklaring kan vara den korta säsongen för verksamheten.
— Vi fann en betydande okunskap både om ansvaret och om hur man praktiskt ska hantera ansvaret, men vi hittade inga tendenser till medvetet fusk, säger Thomas Boukas, utredare hos Swedac.
De sjömackar som inte blev godkända har under hösten kontrollerats och ytterligare 29 har därmed fått klartecken. De tre återstående är fortfarande pågående ärenden hos myndigheten.
Bakgrunden till sommarens kontroll är att Swedac under 2018 fann att enbart fyra av 18 kontrollerade pumpar i Stockholm och Mälardalen uppfyllde kraven för att bli godkända. Eftersom även 2019 års kontroll visade på brister kommer Swedac att följa upp sjömackarna också under 2020.
* Swedac är en statlig myndighet som ansvarar för regler och tillsyn av olika typer av mätinstrument, såsom bränslepumpar, elmätare och vågar. Detta för att konsumenten ska känna sig trygg med att mätvärden visar rätt uppgifter.