Genom sitt nya klimat- och miljöprojekt skapar Sweboat – Båtbranschens Riksförbund med över 400 medlemmar – ett helhetsperspektiv för att minska båtlivets miljöpåverkan och verka för ett hållbart båtliv inom de områden branschen kan påverka.
Bakgrunden till projektet är att klimatfrågorna kommer allt närmare och i nyhetsflödena får vi nu höra dagligen att klimatförändringarna går fortare än vad någon hittills har förutspått. Båtlivet och båtbranschen måste därför ta ansvar för det som vi kan ta ansvar för; produktion, framdrivning, beteende, underhåll, förvaring och återvinning.
– Med projektet vill vi införskaffa och besitta relevant kunskap om båtlivets och båtbranschens avtryck på miljön, helt enkelt sitta med rätt fakta vid stora beslut. Detta ska ske genom ett nära samarbete med forskning, akademin, projekt, branschen och myndigheter, säger Mats Eriksson, vd på Sweboat.
Projektet, vid namn Hållbart båtliv – Sweboats klimat- och miljöprojekt, skall helt och hållet vara lösningsorienterat och praktiskt inriktat. Att besitta rätt fakta och kunskap är kritiskt för projektet – och för klimatet. Det ska med underlag från expertisen forma de strategier och handlingsplaner som behövs för att på både kort och lång sikt drastiskt minska båtlivets och båtbranschens avtryck på miljön.
Sweboat driver redan ett omfångsrikt miljöprogram för sina marinor och varv med bland annat branschråd, kundinformation, mätning av båtbottnar med hjälp av XRF-instrument i samarbete med Svenska Båtunionen, återvinning av båtar med mera. Det finns även redan råd och tips till båtägare hur de blir mer klimatsmarta, bland annat genom att välja miljövänligare bränsle, körteknik för att åka bränslesnålt och överväga alternativ till giftig bottenfärg om möjligt.
Sweboat har även instiftat en ideell insamlingsstiftelse, Sweboats Miljöfond, för att ge bidrag till miljöförbättrande åtgärder hos sina medlemmar och tagit initiativ till ett miljöpris för att uppmuntra miljövänliga initiativ och innovationer.
– Vår vision är att båtbranschen ska halvera sin miljöpåverkan inom tio år och vi ska då i grunden ha förändrat branschens och våra kunders beteende, attityd och utvecklingstakt, avslutar Mats Eriksson.
Bilden är från Gräddö gästhamn. Foto: Roland Brinkberg.