Elsparkcyklar har tydligen högre prioritet än stölderna av utombordsmotorer. Det verkar så sedan regeringen beställt en utredning om elsparkcyklarna medan problemen med utombordarstölderna fortsätter i ohämmad takt.
Att få ordning på problemet med elsparkcyklarna är närmast ett ordningsproblem som främst berör våra större städer. Stölderna av utombordare handlar om att båtägare drabbas av stölder på sammanlagt flera hundra miljoner kronor – varje år. De drabbade är båtägare i storstäderna, men oftast på landsbygden.
Motorstölderna har pågått i flera år och accelererat även i år. Ändå har varken regeringen eller riksdagen hittills gjort någonting anmärkningsvärt för att få bukt med stölderna, trots en del löften om förbättringar. En lagändring så att det blir förbjudet att föra ut stöldgods ur Sverige skulle till exempel behövas.
Regeringen valde i stället att beställa en utredning om elsparkcyklarna. ”Ordning och reda i fokus när regeringen ger uppdrag om elsparkcyklar” är rubriken på pressmeddelandet (3 oktober) om utredningen, som beställts från Transportstyrelsen.
Stölderna av båtmotorer ökade med 19 procent under årets första månader. Därefter har ökningen avtagit, men totalt sett stjäls cirka 2 500 båtmotorer i landet i år.
Till och med 28 augusti hade 1 464 motorer rapporterats stulna i år, enligt sjöpolisen. Det följer samma mönster som förra året (1 570 för samma period) och innebär att det kommer att stjälas cirka 2 500 båtmotorer i år.
Enligt Jonas Karlsson, sakkunnig på Tullverket Enheten Nationell Samordning, är det tydligt hur stölderna är organiserade.
– Båtmotorer och annan marin utrustning som stjäls går företrädesvis ut med färjor till Baltikum och Polen samt via Öresundsbron med tillgänglighet dygnet runt, året runt. Det förekommer även att stöldgods lastas i containers som sedan förs ut med lastfartyg, alltså inte bara med passagerarfärjor, säger Jonas Karlsson.
Det är inte bara båtägare som drabbas av de många stölderna. Under första halvåret 2019 har det till exempel efterlysts 35 traktorer och 74 entreprenadmaskiner. Detta är en ökning jämfört med samma period 2018 då det efterlystes 29 traktorer och 66 entreprenadmaskiner. Det visar statistik från Larmtjänst.
Lars-Åke Redéen
Chefredaktör Båtliv
Bilden: Stulna båtmotorer från en gömma i Ljungskile hämtas av polisen. Foto: Thomas Andersson, Polisen Lysekil.
Att vi investerar i kameror för att utkräva tull från bilister men inte använda dem för att stoppa dessa stölder.
Att lägga miljoner på en tull för att förhindra oskattade varor att komma in i landet men inte stöldgods ut.
Att ge kustbevakningen miljarder för att stoppa fyllan på segelbåtar i skärgården men inte stoppa stölder.
Det behövs inte en raketforskare för att stoppa dessa ligor men eftersom regeringen saknar denna kompetens så får vi nog se detta som ett EU-bidrag där vi alla är med och bidrar.