Nu har Emirates Team New Zealand visat sin första båt inför America’s Cup. Teamets 23 m långa AC75 med elva besättningsmän ser minst sagt speciell ut och visades i Auckland.
En stor del av seglarvärlden har väntat i spänd förväntan på hur den nya båten skulle se ut och på torsdagen blev en del av detta offentligt.
Båten döptes till ”Te Aihe” (Dolphin). Det har tagit över 100 000 mantimmar att designa och bygga den. Teamet som har gjort detta består av 65 personer vid en fabrik som har byggts upp vid Aucklands North Shore.
Båtbyggarna på Nya Zeeland är i den absoluta världstoppen när det gäller att bygga avancerade segelbåtar. Nya Zeeländarna är också av många ansedda att vara de bästa seglarna. Men även för de mest erfarna är den nya båten något alldeles speciellt med det senaste inom design och konstruktion, materialval och prestanda.
Emirates Team New Zealands Head of Design, Dan Bernasconi, har varit en centralgestalt i framtagandet av klassreglerna för America’s Cup 2021 – AC75 Class Rule.
De nya båtarna är ännu mer avancerade än de båtar som använder på Bermudas i förra omgången av America’s Cup. AC75 innebär ett helt nytt båtkoncept med mycket omfattande förändringar från tidigare versioner. Designerna säger att de inte på något sätt har varit konservativa, något som är lätt att förstå när man ser bilderna på den nya båten.
AC75 Class är båtar på 75 fot, högprestanda enskrovsbåtar som styrs av AC75 Class Rule, som blev offentliga 29 mars 2018. Regeln är gjord så att den ska ge respektive konstruktör en viss frihet.
Båtens mast är en 26,5 m lång D-formad sektion som väger ungefär 300 kg. Masten till Emirates Team New Zealands båt har byggts hos Southern Spars i Auckland medan detaljerna till riggen kommer från Future Fibres i Valencia.
Två ytterligare detaljer är avgörande för denna ”flygande” båt.
Foilarmarna, byggda av Persico Marine i Italien, är resultatet av ett projekt under ledning av Luna Rossa Challenge tillsammans med andra America’s Cup team och det Nya Zeeländska kompositföretaget Pure Design and Engineering.
Varje 4,5 m lång kolfiberarm har dessutom en vinge på toppen. Dessa vingar är individuellt utformade av varje team.
Foilarmarna och det elektriska och hydraliska foil systemet (FCS) gör så att armarna kan röra sig i och ur vattnet. Systemet har konstrueras av Emirates Team New Zealand och monteras i Auckland innan det skickas till övriga team.