På eftermiddagen 14 augusti startade Greta Thunberg sin omdebatterade seglats från Plymouth i södra England till New York i USA. Team Malizia II med grundaren Pierre Casiraghi och skepparen Boris Herrmann tog därmed segelbåten till två FN-möten om klimatet.
Segelturen har knappast undgått någon. Med ombord, förutom Greta, finns hennes pappa, Svante Thunberg, och filmaren Nathan Grossman
– Jag är full av beundran för Gretas mod, hon kommer aldrig att glömma det här äventyret. Vad kan vara vackrare och viktigare för henne än att se Atlanten på det här sättet och förstå detta hav som har så stor betydelse för oss, säger Pierre Casiraghi, Yacht Club de Monaco Vice-President, i ett pressmeddelande.
Seglatsen är på totalt cirka 3 000 Nm. Båten är en extrem IMOCA 60 med minimal komfort.
– Vi har inte gjort några undantag från vår normala kappseglingsutrusning förutom att vi har satt gardiner för kojerna och komfortabla madrasser för att kunna sova bättre. Det finns ingen toalett, inget pentry och ingen dusch ombord, säger skepparen Boris Herrmann.
Måltiderna ombord består av torrfryst, vakuumförpackad vegankost.
Seglatsen har blivit mycket omdiskuterad bland annat för att klimatpåverkan kan diskuteras. Båten sponsras till exempel av biltillverkaren BMW, som även tillverkar batterier till elbilar. BMW:s batterier används även i Torqeedo marina elmotorer, som också är en sponsor till seglingen.
Följ Team Malizias position här: https://team-malizia.com/en/home/
Bildtext: Malizia II vid starten från Plymouth. (toppbilden)
Hon kan få hjälpa till att föra in luftskepp istället för lastbilar, flygtransporter, järnväg och sjötransporter. Moderna luftskepp som är byggda av grafen man kan skapa ur koldioxid, CO2. Grafen i struktur och lyftblåsor fyllda med antingen Helium eller vätgas. Elmotorer drivs av sol infångade från ryggmonterade solpaneler. Luftskepp som bär 40, 250, eller 1000 ton.
Ingen utbyggnad av infrastruktur krävs alls. Lasta och lossa gods var helst man vill.
Sverige kan om de vill.