16 juli, 2019

Volvo Penta presenterar ny generation D4 och D6

Volvo Penta lanserar en helt ny generation av de marina dieselmotorerna D4 och D6. Samtidigt lanserar företaget ett nytt drev utan ”klonk”-ljud.

Drevet kanske är den mest efterfrågade nyheten. Många har undrat när den svenska motortillverkaren skulle lansera ett hydrauliskt drev utan dunk. De tidigare dreven höll för påfrestningarna och har inte visat några fel på grund av ”klonket”, men känslan med ett hydrauliskt drev där växeln glider i ljudlöst är mer sofistikerad. I kombination med joysticksstyrning är ett ljudlöst drev nödvändigt.

Det nya hydrauliska drevet heter DPI. Förutom hydrauliken har Penta även tagit fram en ny serie propellrar i rostfritt för att matcha prestanda.

De nya versionerna av D4 och D6 marina dieselmotorer kommer i högre effektklasser med D6-480 som toppmodell. Volvo Penta erbjuder därmed de här motorerna i effekterna 150–480 hk.

D4 är på 3,7 liter och den större D6 på 5,5 liter slagvolym. Dagens toppeffekt på den större motorn kan jämföras med de 310 hk som ursprungsmodellen gav. Båda de nya versionerna har mycket lägre servicekostnader än tidigare och ger upp till 10 % mer effekt i hela registret. Motorerna är även mer bränsleeffektiva med en förbrukning som är 1–7 % lägre än tidigare.

Bildtext: Volvo Penta introducerade Aquamatic 1959, då drevet var en revolution för båtmarknaden inte bara i Sverige utan över hela världen. Succén blev omedelbar och spreds snabbt över hela världen. Nästa stora steg i utvecklingen kom 1982, då Volvo Penta presenterade Aquamatic med Duoprop, det vill säga två motroterande propellrar. Systemet ger bland annat väsentligt bättre styrbalans och grepp i vattnet.


Volvo Pentas nya hydrauliska drev, DPI.