Sjöräddningssällskapet tog 12 juli emot en helt nyutvecklad räddningsbåt. Båten är den första i sitt slag och är donerad av familjen Rassy.
Den nya båten är rakt igenom konstruerad för sjöräddning. Den har möjlighet att ta ombord upp till 150 personer vid en massevakuering.
Det finns plats för upp till fem liggande patienter och länskapacitet för över 1000 liter i minuten med olika bärare. Vidare är båten utrustad med en brandkanon för att pumpa och ge vatten med 1 500 liter i minuten och det finns också plats för att ha med en Rescuerunner på akterspegeln med tillhörande kran för att plocka upp den och säkra upp haverister m m.
Arbetsmiljön för de frivilliga sjöräddarna har varit mycket viktig i utformningen av båten. Det har gett en tyst styrhytt med bland annat en separat operatörsplats för att leda insatser på plats (så kallad OSC, On-Scene Coordinator).
– Med den donation vi fått har vi kunnat ta fram 2020-talets räddningsbåt, vilket känns mycket bra. Vi hoppas kunna bygga många båtar i denna klass, eftersom det ger våra frivilliga sjöräddare ett fantastiskt verktyg att kunna utföra sitt uppdrag, säger Cia Sjöstedt, vd för Sjöräddningssällskapet
Det är familjen Rassy som har donerat båten och de utvecklingskostnader som krävts för att ta fram den nya räddningsbåten.
Enligt Sjöräddningssällskapets tradition får en ny båtklass sitt namn efter den första båten i serien.
Den nya båtens namn blir Mai Rassy och klassen kommer att heta ”Hallberg-Rassy-klassen”.
Båten kommer även att ställas ut på Öppet Varv i Ellös 23–25 augusti 2019.
Fakta, Hallberg-Rassy-klassen
Längd: 15,3 m – 50 fot
Bredd: 3,9 m
Djupgående: 1 m
Material: Byggd i komposit
Deplacement: 15 ton
Motorer: 2×650 hk Scania dieselmotorer, drivande 2xMJP X350 vattenjet
Fart: 34 knop
Aktionstid: 10 timmar
Besättning: 3–5 personer
Konstruktör: Profjord, Swedeship & Sjöräddningssällskapet
Byggd av: Swede Ship Marine, Tjörn