En fantastisk resa, en ung och till viss del kvinnlig besättning som utvecklats till förmån för svensk havskappsegling samt en längtan till nästa års tävling – men också besvikelse över en tävlingsavgörande protest. Christian Harding, skeppare på den svenska KSSS-båten, summerar årets upplaga av Nord Stream Race.
Fyra tuffa etapper i form av Kiel-Köpenhamn, Köpenhamn-Stockholm, Stockholm-Helsingfors och Helsingfors-S:t Petersburg är över. Team Ryssland vann före Team Danmark och Team Sverige, med de tyska och finska teamen efter sig.
Christian Harding, skeppare för det svenska teamet med KSSS-besättning som kvalificerat sig genom att vinna Allsvenskan Segling 2018, summerar satsningen.
– Nord Stream Race har varit en fantastisk resa för hela teamet och klubben KSSS. Att få möjlighet att med one design-båtar mäta sina krafter mot de bästa seglarna från länderna runt Östersjön har varit både lärorikt och givande.
Du valde att satsa på en ung besättning. Var det rätt val – och i så fall varför?
– Valet av att satsa på en ung besättning, och även ge tjejer chansen att få tävla i dessa typer av båtar, har varit helt rätt. Kunskapsnivån hos besättningen har varit hög från första början mycket tack vare Torbjörn Törnqvist och hans projekt med Artemis, vilket vi nu har byggt vidare på för att skapa mer offshore-erfarenhet.
Du och din besättning gick för totalseger men slutade på tredje plats. Hur avgörande blev den finska protesten i Inshore-racet i Stockholm som petade ner er från första till femte och sista plats?
– Protesten blev tillsammans med en sprängd tackline och brutna revben för vår supertrimmer tyvärr avgörande i negativ bemärkelse. Själva processen kring protesten kan närmast liknas vid en Kafka-situation, vilket känns tråkigt. Vi har lärt oss att även om man har rätt, så får man inte alltid rätt – tyvärr.
Hur viktig är Nord Stream Race för utvecklingen av svensk havskappsegling?
– Nord Stream Race är inte bara den roligaste tävlingen vi alla i besättningen har kört, utan även den tuffaste och mest utvecklande. Den närmast jämförbara i världen är The Ocean Race. Det gör Nord Stream Race ovärderlig som tävling, det finns ingen liknande just nu. Med den stöttning vi fått från klubb och sponsorer kommer det här att vara starten på något mycket bra för hela seglings-Sverige.
Hur ser resten av året ut för din del vad gäller kappsegling?
– Personligen har jag några dagar ledigt nu, men redan nästa vecka är jag ute på vattnet igen och siktar på cirka hundra dagar till på vattnet i år. Vår taktiker Sandra Sandqvist har det ännu bättre, hon flög iväg för att segla Transpacific Race till Hawaii och efter det Fastnet Race. För egen del blir det tid för att jobba på nästa projekt.
Vad är chanserna att vi får se dig och en KSSS-besättning i Nord Stream Race 2020?
– För egen del älskar jag den här tävlingen och att ge chansen till nästa generation offshore-seglare att köra, så jag håller tummarna för att vi får möjligheten.
Vad önskar du dig mest av allt just nu?
– Just nu längtar jag bara till starten av Nord Stream Race 2020!
Thomas Björn