Mercury Racing lanserar den största utombordaren hittills från företaget. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med möjlighet att ha upp till sex motorer på samma akterspegel är detta en enorm kraftkälla.
Mercury Racing 450R visades för utvalda delar av båtpressen i USA igår, tisdag den 18 juni 2019. Det var en efterlängtad premiär för en motor som markerar ytterligare ett steg för de stora utombordarna. Förutom Yamahas V8 på 425 hk och Seven Marines motorer finns det nu alltså en serietillverkad Mercury Racing 450R.
Efterfrågan är stor på den här typen av motorer, som i allt fler båtar ersätter inombordarna. Vid pressvisningen uppgav cheferna för Mercury Racing att 66 motorer redan har skickats till Europa.
Den nya motorn är byggd för racing med toppfart som det viktigaste kravet. 450R har en 4,6 liters fyrtakts V8 motor med en exklusiv Mercury Racing kompressor, som ger 450 hk i toppeffekt vid propelleraxeln och 40 procent mer vridmoment än i Mercury Verado 400R. Motorn är dessutom över 150 kg lättare än ”närmaste konkurrent” (Yamaha XTO), varför nya 450R ger ett för marinbranschen väldigt bra vikt-effekt-förhållande. Motorn väger 313 kg.
Motorn levereras med olika utväxlingar, kontrollsystem med joystick, tie bar för att koppla samman flera motorer och olika designoptions.
Basmotorn i 450R är samma som i Mercury Racing 300R. Det innebär ett motorblock i aluminium med 64 graders vinkel och cylindertoppar i aluminium med Mercury Racing Quad Cam Four Valve (QC4) design och dubbla överliggande kamaxlar (DOHC).
Kompressorn är en remdriven 2,4 liters som svarar direkt på gas. Kompressorn är vattenkyld för att hålla nere temperaturen på intagsluften och därmed öka kraften.
Motorn kan monteras i upp till sex enheter på samma akterspegel med 26 tum mellan propellercentrum. Det är max vad dagens båtar klarar av med tanke på bredden på akterspegeln.
Motorns optimala arbetsområde (”wide-open throttle, WOT) anges till 5 800–6 400 rpm. För att helt utnyttja kraften och de höga varvtalen används propellrar från Mercury Racing.
Motorn har även en specialdesignad midsektion, Mercury Racing Advanced MidSection (AMS). Den har bland annat extra hållbart syrafast rostfritt stål och härdade delar för att stabilisera motorn vid höga farter.
450R har elektro-hydraulisk styrning som standard. Generatorn ger 115A. För att förenkla dagliga service och kontroll har motorn Mercurys exklusiva Top Cowl Service Door, det vill säga en inspektionslucka på toppen.
Med Sport Master backslag är motorn designad för båtar med en fartkapacitet på över 85 mph, motsvarande över cirka 75 knop. För den som vill köra i lägre farter finns ett alternativt växelhus, 5.44 HD. Alla växelhus till 450R har utväxlingen 1.60:1.
450R är kompatibel med Mercury Racing Zero Effort Digital controls och alla Mercury Marine digitala kontrollsystem med möjlighet att hantera upp till sex motorer med bara en spak. Även Joystick Piloting for Outboards (JPO) finns för upp till sex motorer, liksom Skyhook som håller båten på samma plats automatiskt.