Populära Anytec har bytt ut hela sin flotta på ett par år med ny design och bredare skrov. Detta har framför allt gynnat de minsta modellerna och nya A21 klarar nu en 200-hästare med den äran.
Anytecs nya 21-fotare är den perfekta kombinationen för den som både vill ha en snabb sportbåt och en lätthanterlig familjebåt. Den känns lika trygg och stadig i 48 knop som bekväm i en cruisingfart på mellan 25 och 30 knop.
Toppfarten fick vi med Mercurys nya 200 hk. Men även en 150 hk passar båten perfekt. Med båda motorstyrkorna kan man köra riktigt snål och tyst i farter mellan 25 och 30 knop. I dessa farter landar bränsleförbrukningen på under 1 liter per sjömil vid 27 knops fart och ett bullervärde på låga 76 decibel.
Nya Anytec A21 ersätter den tidigare 622:an, men det är en helt ny styrpulpetare som båttillverkaren har tagit fram. En av få detaljer som de har ”sparat” är den smarta och vikbara frontdörren. Framför allt har de ökat bredden med nära 20 cm. Tillsammans med en något framflyttad förarplats, har producenten fått till en mycket rymligare sittbrunn akteröver. Här har de valt en L-soffa om babord, en layout som gör att det även finns plats för en extra fåtölj om styrbord bakom förarplatsen. Det betyder att tre personer kan sitta riktigt bekvämt i denna 21-fotare. Under L-soffan finns stora stuvfack där man kan få ner dynor med mera.
Andra större förändringar är att Anytec slopat Targabågen midskepps och placerat ett torn akteröver med plats för radarantenn med mera. På detta sätt har båten fått ett heltäckande kapell, som kan packas ner med sina bågar i ett separat fack. Tornet fungerar även utmärkt som ”handräcke” i denna del av båten. Runt motorbrunnen har designern skapat stora plana ytor som känns trygga vid förtöjning eller ankring. Under dessa ytor finns även två djupa ankarboxar.
Den främre sittbrunnen har bantats ner till förmån för den aktre när det gäller volymen. Men inte när det gäller detaljer som till exempel insteget i fören med sina höga räcken och två smarta fenderthållare som även fungerar som ”trappsteg”.
Bakom vindrutesektionen ligger förar- och passagerarplats, båda bra utformade. Här märker man att Anytec varit i gång en längre tid och tagit med sina bästa detaljer från tidigare modeller. Praktiska handräcken, kartplotter som standard och huvudbrytare för elen vid förarplatsen. Det enda vi saknade från förr var det lilla armstödet om styrbord, bakom motorreglaget. Dagens elektriska reglage reagerar snabbt, men med armstödet fick man lite bättre kontroll.
Under de båda pulpeterna finns hyggliga stuvfack och i styrbordsfacket har tillverkaren samlat all elinstallation. Här finns även plats för en värmare. Slangar är fördragna och defrostermunstycken är monterade bakom båda vindrutorna. Sammanfattningsvis är hela båten standardutrustad med mängder av smarta detaljer.
Nya Anytec A21 är en mycket värdig efterträdare till den äldre 622:an, med bättre och stadigare skrov. Det är inte många standardbåtar i 21-fotsklassen som klarar en fart på 50 knop utan att förskeppet börjar pendla. Sist, men icke minst – en eloge till Mercurys nya 200 hk. Den har en grym acceleration, som alltid är en fördel när man ska kliva över en våg på ett bekvämt sätt. Mellan 25 och 35 knop tar det endast 2,3 sekunder.
Text & foto: Lars H Lindén
Plus och minus
+ rolig att köra
+ volymen i aktre sittbrunnen
+ många smarta detaljer
+ gångytorna runt motorbrunnen
– inga
Fakta Anytec A21
Längd: 6,24 m
Bredd: 2,40 m
V-botten: 19,4 grader
Vikt: 987 kg utan motor
Motor: 150–200 hk
Personer: 6
CE-klass: C
Bränsle: 170 liter
Pris: 712 000 kr (Mercury F150)
782 000 kr (Mercury F200)
Info: www.anytec.se
Testresultat med Mercury F200XS
Varvtal Knop Liter/sjömil Ljud, dB(A)
5800 48,6 1,68 88
5500 46,0 1,60 87
5000 42,4 1,25 85
4500 37,6 1,17 84
4000 32,2 1,09 80
3500 27,3 0,95 76
Anmärkning: 2 personers belastning. 19-tums propeller.
Mercury F200XS är inte en 4.6 liters V8…
Ooops, fel av oss. Tack för påminnelsen!