SSRS nya båtklass baseras på Victoria-klassen och har många egenskaper gemensamma med denna. Den 2 juni är det namngivning av Sjöräddningssällskapets nya båtklass på Rörö i Göteborgs norra skärgård. Den nya båten är drygt 14 m lång och drivs med både diesel- och elmotorer.
Pressmeddelande:
Båten är en utveckling av den tidigare Victoria-klassen, och har många egenskaper gemensamma med de närmare 40 båtar som Sjöräddningssällskapet byggt i denna klass sedan 1997. Den nya båten är dock förlängd med cirka två meter, vilket framförallt ger en stabilare gång i sjön.
Dessutom är båten den första någonsin i Sjöräddningssällskapets flotta som är utrustad med både diesel- och elmotorer. De två elmotorerna, som tillsammans har en effekt på 160 hk, ger möjlighet till en tyst och miljöanpassad gång ut och in i hamnar. Lika intressant är att kunna gå tyst vid eftersök, när minsta ljud som kan uppfattas kan vara avgörande för att hitta en försvunnen person.
Den nya båten, som får sitt namn på söndag, är donerad av Stig och Ilse Sanne. Den kommer att placeras på Räddningsstation Rörö.
Fakta, Rescue 14-01
Längd: 14,2 meter
Bredd: 4,2 meter
Djupgående: 70 cm
Material: byggd i komposit
Deplacement: 15 ton
Motorer: 2×500 hk Scania dieselmotorer, drivande 2xRolls-Royce vattenjetaggregat. 2 x Torqeedo Deep Blue 80 hk elmotorer.
Fart: 34 knop
Aktionstid: ca 10 timmar
Besättning: 3–4 personer
Konstruktör: Rolf Eliasson och Sjöräddningssällskapet