Världens första vätgasdrivna båt, Energy Observer, är på turné runt jorden för att utforska, utveckla och främja framtida förnybara energier. Den släpper ut noll växthusgaser eller luftburna partiklar. Grundarna, kapten Victorien Erussard och expeditionsledare Jérôme Delafosse välkomnades under dagen till Stockholm av Fredrik Lindstål, ordförande i Stockholms Hamnar samt av David Cvach, Frankrikes ambassadör i Sverige.
Från 24 maj till den 2 juni ligger Energy Observer förtöjd nedanför Kungliga Slottet, längs Skeppsbron i Stockholm. Utställningen i anslutning till båten är öppen för allmänheten.
– Det är med stor ära jag välkomnar Energy Observer, en pionjär inom marin ingenjörskonst, till Stockholms Hamnar. Idag är sjövägen den bästa och mest effektiva transportvägen och kommer att fortsätta vara så i framtiden. Nu handlar det om att ställa om sjöfarten till att bli mer miljövänlig. Energy Observer är ett bra exempel på hur framtidens sjöfart kommer att se ut, säger Fredrik Lindstål (C), ordförande i Stockholms Hamnar.
Energy Observers ankomst till Stockholm sker vid ett särskilt viktigt tillfälle, då den 24 maj utmärker global skolstrejk för klimatet med en massiv manifestation i Kungsträdgården, initierat av den yngre generationen med Fridays for Future och Greta Thunberg i spetsen. De uppmärksammade skolstrejkerna är ett tydligt tecken på en bred mobilisering för nya lösningar för ett mer klimatsmart samhälle.
– Det är fantastiskt att vi kunde delta i klimatmarschen i Stockholm idag och få uppleva energin och miljöengagemanget hos så mycket människor, säger expeditionsledare Jérôme Delafosse.
Med ambitiösa klimatmål och starka tekniska innovationer är Sverige ett synnerligen intressant land för projektet Energy Observer. Under stoppet kommer man att dela erfarenheter med beslutsfattare och innovatörer som arbetar för en grön energiövergång.
För kapten Victorien Erussard är Stockholmsstoppet viktigt:
– Vi är mycket tagna av det varma välkomnandet vi har fått av Stockholms Hamnar. Vi kommer att kunna dela de tekniska nyheterna i vårt flytande laboratorium med en mängd människor genom vårt digitaliserade och fossilfria energisystem och genom utställningen som är öppen för allmänheten på Skeppsbron.
Katamaranen Energy Observer har redan avverkat 20 000 km sedan 2017. Den drivs av förnybara energikällor och vätgas, som produceras genom elektrolys av havsvatten.
Båtens senaste innovation är två vingmaster som optimerar energiproduktionen ombord. De ger ökad fart och möjligheten att tillverka vätgas under gång. Målet är att uppmuntra till en storskalig användning av systemen inom internationell sjöfart, som står för 90 procent av världens transporter och därmed på ett avgörande sätt minska miljöbelastningen på världshaven.
Frankrikes ambassadör i Sverige, David Cvach, välkomnar projektet till Sverige:
– Det är ett stort nöje för mig att välkomna Energy Observer till Stockholm. Det är fantastiskt att få visa upp detta havslaboratorium och fartygets självförsörjande innovation för våra svenska vänner. Frankrike och Sverige har ett nära samarbete i kampen mot klimatförändringarna, framför allt genom det fransk-svenska partnerskapet för innovation och gröna lösningar. Det skrevs under 2017 och kommer att utvecklas och förnyas i juni i år. Energy Observers besök kommer att bidra till det fransk-svenska utbytet inom den ekologiska övergången.
Om Energy Observer:
Med en kombination av tre olika källor av förnybar energi: sol, vind och vatten samt två former av lagring: batterier och vätgas (avkarboniserad), är Energy Observer en flytande symbol för framtida energianvändning och rör sig runt världshaven med noll utsläpp av växthusgaser eller luftburna partiklar.
Energy Observer är det första fartyget i världen att omvandla havsvatten till vätgas genom en elektrolytisk process (kemisk reaktion) och därmed skapa och lagra energi. Syftet är att hitta olika lösningar som kan få en mycket bredare användning inom sjöfarten.
Upphovsmännen till projektet är två franska världsomseglare och upptäcktsresande, Victorien Erussard och Jérôme Delafosse. Sedan lanseringen i juni 2017 har man besökt 37 hamnar före Stockholmsstoppet. Målet är att under sex år (2017-2022) besöka 50 länder och 101 hamnar.
Katamaranen var tidigare en tävlingsbåt i maxikatamaranklassen, som helt och hållet har byggts om för sitt nya syfte som framtidslaboratorium. Båten är 30,5 meter lång och 12,80 meter bred.
Frankrikes före detta miljöminister, Nicolas Hulot, är ambassadör för båten och president Emmanuel Macron har gett projektet sitt officiella stöd. Energy Observer är Frankrikes första ambassadör för FN:s 17 hållbarhetsmål och har även officiellt stöd av Europeiska kommissionen, UNESCO och IRENA.
Om FCH JU:
Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU) är ett unikt offentligt-privat partnerskap som stöder forskning, teknisk utveckling och demonstration (RTD) i bränsleceller och vätgasenergi i Europa. Syftet är att påskynda marknadens introduktion av dessa teknologier genom att förstå deras potential som ett instrument för att uppnå ett fossilfritt energisystem. Bränsleceller, som en effektiv omvandlingsteknik och vätgas, som en ren energibärare, har stor potential att bidra till att bekämpa koldioxidutsläpp, minska beroendet av hydrokarboner och bidra till ekonomisk tillväxt. Syftet med FCH JU är att föra fram dessa fördelar till européerna genom en koncentrerad insats från alla sektorer. De tre medlemmarna av FCH JU är Europeiska kommissionen, bränslecell- och vattenindustrin som representeras av Hydrogen Europe och forskarsamfundet, som representeras av Hydrogen Europe Research.