Dieselpest är ett problem som många båtägare måste ta itu med. Det har blivit ännu värre och på grund av skärpta EU-riktlinjer från december ifjol finns det inga receptfria produkter mot dieselpest. Nu introducerar dock den tyska additivtillverkaren Liqui Moly sitt nya medel Marine Diesel Schutz som uppfyller de nya kraven.
Pressmeddelande:
Sammansättningen hos tillsatsen Marine Diesel Schutz har av Liqui Moly anpassats till den nya stränga kemikalieförordningen. Därför kan det säljas till slutförbrukare genom självbetjäning och postorder.
– Sedan lagändringen har många återförsäljare fullständigt tagit bort de gamla produkterna ur sortimentet. Detta tar inte bort behovet. Därför kommer tillsatsen med sin nya sammansättning att erövra marknaden. De nya försäljningssiffrorna visar verkligen på ett mycket stort behov. Jag har aldrig haft en produkt som har sålt så mycket av sig själv, säger Tom Lippmann, som ansvarar för Liqui Moly hos den svenska grossisten Herman Gotthardt.
De förändrade förutsättningarna ser Carlos Travé, ansvarig för den världsomfattande marinförsäljningen hos Liqui Moly, som en stor chans:
– Vi är de enda som kan erbjuda en sådan produkt, vi har en fördel mot konkurrenterna och liksom sin föregångare har även den nya Marine Diesel Schutz bevisat sin effektivitet.
Medlet är för närvarande det enda som säljs fritt på marknaden och som inte är baserat på enzymer. Institut Technische Mikrobiologie Dr. Jutta Höffler GmbH testade den nya Marine Diesel Schutz i olika doser enligt ASTM E 1259–10 på bakterier, jästsvamp och svamp, de tre vanligaste orsakerna till dieselpest. Tillsatsen visade snabb verkan: Medan mikroorganismerna i diesel med tillsatt vatten men utan tillsats snabbt bredde ut sig kunde man efter sju dagar inte påvisa några mikroorganismer i bränsle som behandlats med tillsatsen. Inte ens efter 21 dagar kunde några påvisas.
Enligt tillverkaren är medlet mycket effektivt även i låga doser. En liter tillsats räcker som skydd mot dieselpest i 1 000 liter bränsle. Om dieselpest redan har brutit ut räcker en dosering av 1:200 för att stoppa mardrömmen.
Tillsatsen bekämpar inte bara bakterier, den rengör bränslesystemet, skyddar mot korrosion och ökar Cetan-talet. Därför startar motorn lättare och går lugnare.
– Många båtägare kan nu också starta säsongen lugnare eftersom de nu åter utan problem kan hitta ett effektivt medel mot dieselpest, säger Tom Lippmann.