Den eldrivna bärplansbåten från Candela Speed Boat på Lidingö är nu redo för test av produktionsmodellen. De här bilderna är tagna vid testkörningar i mitten av maj.
Candela Speed Boat fanns med på elbåtsmässan på Sjöhistoriska museet i Stockholm. Där visade företaget både prototyp nr 1 och den båt som kommer att serietillverkas och därmed skiljer sig markant från första prototypen.
Foto: Alexander Sifvert, Candela Speed Boat.
Candela har arbetet i fem år med sin båt som nu alltså är klar för lansering. Vid farter från cirka 14 knop går båten upp på bärplan och får därmed en både mjuk och effektiv gång i sjön. För en vanlig båtägare ser detta snudd på otäckt ut, men enligt personerna bakom båten så fungerar det alldeles utmärkt i sjön.
Candela Speedboat är på 7,70 m längd och 2,40 m bredd. Båten, som är byggd helt i kolfiber, väger 1 100 kg och är designad som en klassisk daycruiser i ett elegant utförande. Motorn är på 55 kW och batterierna 40 kWh Lithiumjon.
Det som säljer allra bäst och verkligen tagit fart sedan förra året är elutombordare. Störst på marknaden är tyska Torqeedo, som har motorer som passar ett flertal olika båtstorlekar. Även relativt stora och snabbgående motorbåtar kan drivas med dessa motorer.