Helgen 11–12 maj hölls Sveriges första vid Sjöhistoriska museet i Stockholm. Intresset var stort både bland utställare och besökare.
Det var ingen vanlig båtmässa som besökarna erbjöds. Eftersom det var gratis både för besökare och utställare fanns ett antal företag på plats med elbåtar i olika stadier av utveckling.
Det kanske mest spännande var Candela Speedboat som för första gången visade upp sin nya elbåt med bärplan i produktionsfärdigt skick. Tidigare har de visat upp en prototyp som även har provkörts i media.
Candela, som är baserat på Lidingö, har arbetet i fem år med sin båt som nu alltså är klar för lansering. Vid farter över 10 knop går båten upp på bärplan och får därmed en både mjuk och effektiv gång i sjön. För en vanlig båtägare ser detta snudd på otäckt ut, men enligt personerna bakom båten så fungerar det alldeles utmärkt i sjön.
Candela Speedboat är på 7,70 m längd och 2,40 m bredd. Båten, som är byggd helt i kolfiber, väger 1 100 kg och är designad som en klassisk daycruiser i ett elegant utförande. Motorn är på 55 kW och batterierna 40 kWh Lithiumjon.
Det som säljer allra bäst och verkligen tagit fart sedan förra året är elutombordare. Störst på marknaden är tyska Torqeedo, som har motorer som passar ett flertal olika båtstorlekar. Även relativt stora och snabbgående motorbåtar kan drivas med dessa motorer.
Det smartaste är kanske dock att köra långsamt och därmed strömsnålt. Crescents elsnipa med inombordsmotor står sig fortfarande väldigt väl i konkurrensen. Ägaren kan själv välja hur många batterier båten ska utrustas med och därmed även hur lång drifttid som båten ska ha.
Vikensnipan är ytterligare en klassisk snipa med eldrift via inombordare. Båten glider fram ljudlöst över sjön, vilket är väldigt avkopplande och skönt.
Hwila 25 har tidigare visats med inombordare. På elbåtsmässan presenterades en ny version med en elutombordare monterad i motorfacket. Med sitt långa skrov och eleganta design lockades många besökare till en provtur med den här båten.
Rand från Danmark.