Den 11–12 maj är det dags för mässa med enbart elfritidsbåtar. Det blir fullt pådrag, med låg volym, vid Sjöhistoriska i Stockholm.
Pressmeddelande:
Museet arrangerar landets första mässa med enbart elfritidsbåtar. Branschens tillverkare och leverantörer finns på plats, visar det allra senaste och bjuder på provturer. Det blir dessutom föredrag med olika perspektiv på eldrift och möjlighet att bygga sin egen lilla solcellsdrivna båt med barnen. Elbåtsmässan och Sjöhistoriska har fri entré. Pressfrukost för media i museets kafé 11 maj kl. 09.00.
Eldrift har etablerat sig som ett alternativ för många typer av fordon. Men samma genomslag har dröjt när det gäller fritidsbåtar.
– De har ju egentligen extremt bra förutsättningar – de används ofta för korta resor och under perioder när solpaneler levererar som bäst. Eftersom fritidsbåtar körs mycket i områden som är känsliga för störningar både i form av ljud och utsläpp finns det dessutom många miljömässiga vinster att göra jämfört med förbränningsmotorer, säger Elin Petersson projektledare på Sjöhistoriska museet, som är en del Statens maritima och transporthistoriska museer.
Klimat- och hållbarhetsfrågor engagerar många, inte minst dem som tillbringar sin fritid i båt eller vid vatten. Sverige är ett av världens mest fritidsbåtstäta länder med nästan en miljon båtar, varav fler än hälften drivs med motor. Framför allt äldre förbränningsmotorer står för en stor negativ miljöpåverkan.
– Med tanke på de klimatmål och den stora klimatomställningen vi står inför kan vi inte köra runt i våra vatten på samma sätt som idag. Genom Elbåtsmässan samlar vi nu hela branschen för att ge besökarna en så tydlig bild som möjligt av ett alternativ. Det blir också ett sätt att fokusera på hållbarhetsfrågor – på hur vi och kommande generationer ska kunna njuta av ett hållbart båtliv, säger Elin Petersson.
På Elbåtsmässan presenteras de allra senaste båtarna, motorerna, batterierna, innovationerna och tankarna om den framtida utvecklingen. Med Sjöhistoriska museet som bas ges dessutom de historiska perspektiven på båtlivs- och teknikutvecklingen, till exempel i form av världens äldsta bevarade elektriska utombordare (Salisbury-Allen, 1890-tal).
– Museer är idealiska mötesplatser för diskussioner om framtiden och kunskapsutbyten. Människan har stått inför samhällsförändringar, teknikskiften och andra utmaningar förr och Sjöhistoriska är en arena där människor kan hämta och dela kunskap om såväl det förflutna som nutidens och framtidens båtliv, säger Elin Petersson.
Elbåtsmässan arrangeras på och utanför Sjöhistoriska museet i Stockholm den 11–12 maj 2019 i samarbete med Kungliga Djurgårdens Förvaltning och Royal Djurgården. Inne på museet hålls en lång rad programpunkter och föredrag på eldrifts- och hållbarhetstema. Barn och vuxna kan tillsammans bygga sina egna små solcellsdrivna båtar i skaparverkstaden. Utanför visar ett trettiotal utställare de allra senaste båtarna, motorerna, batterierna och andra produkter. Många erbjuder provturer på vackra Djurgårdsbrunnsviken precis vid museet. Fri entré till mässan och museet. Öppet kl. 10–17.
Detaljerat program och lista över deltagare uppdateras efter hand på: www.sjohistoriska.se
Foto: Anneli Karlsson, SMTM.