Båtmotorstölderna har ökat dramatiskt i början av det här året. En ökning med hela 19 procent rapporterades av Brå förra veckan och nu vågar båtfolk knappt sjösätta båtar med nyare utombordare.
Karlskrona är bara en av de många orter som har drabbats hört i början av våren. Båt- och motortjuvar har tagit sig in i ett antal båtar.
Stölderna ser olika ut beroende på tillfälle. I en del fall har elektroniska sjökort stulits, i andra fall reglage och instrument. Det sistnämnda tyder på att tjuvarna redan har varit i farten och stulit motorer tidigare och nu behöver komplettera med reglage.
Stölderna har varit så omfattande att vissa marinor inte längre vågar sjösätta båtar och låta dem ligga i väntan på att ägaren ska hämta dem. I stället väntar de tills ägaren själv kan ta över båten direkt vid bryggan.
– Stölderna är mycket irriterande för båtfolk. Den som har en nyare motor råkar inte så illa ut rent ekonomiskt eftersom avskrivningen inte är så stor. Men för båtägare med äldre motorer är detta ett stort problem både praktiskt och ekonomiskt, säger Båtlivs chefredaktör Lars-Åke Redéen.
– Extra irriterande är detta eftersom politiker inklusive justitieminister Morgon Johansson (S) har sagt att situationen måste lösas. Hittills har vi dock inte sett något av detta i form av utökade befogenheter för Tullen eller Polisen, säger Redéen.
Sweboat Båtbranschens Riksförbund har varit på möte med Rikspolisstyrelsen med anledning av de omfattande stölderna. Mötet gällde inte bara båtbranschen utan en rad olika branscher som är påverkade. Men båtmotorerna är mycket eftertraktade och hittills har inget gjorts för att stoppa dem – trots att Sverige är unikt i Europa eftersom ingen kollar utgående gods. Det är inte heller förbjudet att föra ut stöldgods ur Sverige.
Situationen för båtmarknaden håller på att urarta. Sverige har blivit som ett smörgåsbord för utländska ligor som kommer hit för att stjäla. Något måste snabbt göras för att stoppa detta, säger Lars-Åke Redéen.
EU tillåter inte kontroll av utförsel! Med inombordare slipper man problemen!
Bra, vilken rekommenderar du till en Crescent 495?